Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
1

1

0

Metoda kasowa

Kategoria: CIT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_CIT_114620
Data zgłoszenia: 02.05.2020
Status pomysłu: Zrealizowane
Możliwość wyboru płacenia podatku dochodowego przez przedsiębiorców:
a) albo od przychodu (na wzór obecnego dziś zryczałtowanego PIT dla niektórych podatników PIT, bez możliwości potrącania kosztów). To by zachęcało do wyboru tej formy opodatkowania, a z drugiej strony fiskus otrzymywałby stałe źródło dochodów jako procent od obrotu. Dodatkowym plusem byłaby łatwość kontrolowania prawidłowości rozliczania podatków poprzez kontrolę samej ewidencji sprzedaży.
b) albo od dochodów.

W celu wyeliminowania istniejących dzisiaj wielu wątpliwości co do momentu uzyskania przychodu czy potrącania kosztów, wprowadzić jednolity moment dla:
• przychodów, tj. w momencie uzyskania zapłaty,
• kosztów, tj. w momencie dokonania zapłaty.

W celu zachęty do inwestowania, można rozważyć rezygnację z rozkładania kosztów w czasie w postaci amortyzacji. Wtedy nawet otrzymane kredyty/pożyczki mogłyby stanowić przychód podlegający opodatkowaniu, równoważony z drugiej strony wydatkiem na zakup kredytowanego składnika majątkowego (ewentualnie z przesunięciem rozpoznania przychodu z kredytu do momentu zapłaty za ten składnik majątkowy).

W konsekwencji, równowartość spłaty kredytu czy opłat leasingowych przy leasingu finansowym mogłyby być kosztem podatkowym zastępującym dotychczasową amortyzację, bez zbędnego problemu ustalania prawidłowej stawki amortyzacyjnej i ewidencji dla celów amortyzacji (taka ewidencją mógłby być harmonogram spłaty kredytu czy opłat leasingowych).
Już dzisiaj przedsiębiorcy-podatnicy podatku PIT mają możliwość wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych: zasady ogólne (podatek płacony wg skali podatkowej albo wg jednolitej stawki 19%) albo ryczałt od przychodów ewidencjonowanych czy karta podatkowa.

Obecnie trwają prace nad znacznym rozszerzeniem zakresu stosowania zryczałtowanego podatku dochodowego płaconego od przychodu (bez możliwości potrącania kosztów). Zmiany te przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, procedowany obecnie w Parlamencie RP (druk sejmowy nr 642: https://www.sejm.gov.pl/Sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?id=D55038C47A338792C12585F30045D890). Zmiany polegają na podwyższeniu limitu przychodów (z 250 tys. euro do 2 mln euro) warunkującego wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i zlikwidowaniu większości przypadków, w których określona działalność wyłącza z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przy jednoczesnym zmniejszeniu wysokości niektórych stawek ryczałtu, np. z 20% do 17% i z 17% do 15%.

Odnośnie podatników podatku CIT, w Parlamencie RP jest projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 643: http://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/PrzebiegProc.xsp?nr=643), który dotyczy wprowadzenia dwóch alternatywnych wariantów opodatkowania tj. systemu wzorowanego na rozwiązaniu estońskim wiążącego dochód od opodatkowania z kategoriami prawa bilansowego i polegającego na znacznej modyfikacji dotychczasowych zasad opodatkowania; specjalnego funduszu inwestycyjnego, który umożliwi podatnikom szybsze rozliczenie amortyzacji środków trwałych w kosztach podatkowych bez ingerencji w dotychczasowe rozliczenia podatkowe - https://www.gov.pl/web/finanse/efekt-konsultacji-z-biznesem--estonski-cit

Co do zachęt do inwestowania poprzez rezygnację z rozkładania kosztów w czasie w postaci amortyzacji warto wskazać na służące temu celowi i istniejące w tym zakresie rozwiązania w przepisach o podatku dochodowym. Są to rozwiązania dotyczące możliwości dokonania w roku podatkowym jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej określonych środków trwałych:
• do kwoty 50 000 euro (art. 22k ust. 7 ustawy PIT i art. 16k ust. 7 ustawy CIT),
• do kwoty 100 000 zł (art. 22k ust. 14 ustawy PIT i art. 16k ust. 14 ustawy CIT).

Pozostałe propozycje skutkują poważnymi zmianami systemowymi, które w obecnej sytuacji epidemicznej nie są brane pod uwagę.