Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
14

13

1

Lepiej działający Twój e-PIT

Kategoria: PIT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_PIT_114607
Data zgłoszenia: 30.04.2020
Status pomysłu: Wyjaśnione
Lepiej działający Twój e-pit. Jak jest napłata lub do zapłaty podatek to nie ma problemu, ale jak wynosi zero zł za 2018 rok, to system Twój e-pit żądający przy weryfikacji po zalogowaniu podania tej kwoty nie przyjmuje zera i podaje komunikat o niewłaściwie podanej kwocie i wykorzystaniu jednej z trzech prób logowania przed zablokowaniem dostępu. Uniemożliwia to sprawdzenie i ewentualne uzupełnienie PIT, np. emerytom. którzy mieli w 2018 roku zero zł do zapłaty podatku. Nie rozumiem dlaczego do 30 kwietnia br. nie poprawiono tego błędu - można przecież dla bezpieczeństwa systemu przy kwocie 0 zł dodać podanie innych danych, np. kodu pocztowego itd. System Twoj e-PIT powinien być bezpieczny i prosty - i taki jest, ale nie w tym przypadku.

Proponowanie logowania się przez profil zaufany nie jest rozwiązaniem opisanego problemu, bo nie każdy go ma i jak się mają do tego słowa, cytuję: "Chcesz złożyć Twój e-PIT? Zobacz, jakie to proste" - niestety nie jest to proste, gdy jest taki błąd jak opisałem, a na który natknąłem się, gdy chciałem pomóc starszej osobie w tej sprawie. W innych przypadkach, gdy kwota nadpłaty, czy do zapłaty za 2018 rok jest większa niż zero, nie ma problemu i system działa wtedy dobrze, więc nie jest to sprawa systemu komputera (w tym przypadku to Windows 10), lecz błąd w Twój e-PIT, który powinien zostać poprawiony.
Odpowiedź MF:
W kwestii logowania do usługi Twój e-PIT przyjęte rozwiązania mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa danych podatników. Nie jest to zatem błąd, a zaplanowane działanie systemu. W takim przypadku podatnik otrzymuje komunikat o braku możliwości zalogowania przy użyciu kwoty 0 zł ze względów bezpieczeństwa i informowany jest jednocześnie o możliwości zalogowania przy użyciu PZ.

Przyjęcie logowania przy użyciu danych podatkowych jest rozwiązaniem kompromisowym dla zapewnienia z jednej strony powszechnego dostępu do usługi Twój e-PIT, a z drugiej zagwarantowaniem bezpieczeństwa udostępnianych danych w usłudze, w której zawarte są zarówno dane identyfikacyjne podatnika, dotyczące adresu zamieszkania, jak i dane dotyczące wysokości jego dochodów. Stąd takie rozwiązanie.
Komentarze:
  • 25.04.2022

    Czyli zatem jakie rozwiązanie Państwo proponują emerytom? Bo rozumiem, że logowanie przy użyciu danych identyfikacyjnych nie jest możliwe

    Ministerstwo Finansów:
    Podtrzymujemy stanowisko. W Ministerstwie Finansów funkcjonuje Zintegrowana usługa logowania SSO MF. Usługa udostępnia aplikacjom zewnętrznym i wewnętrznym funkcje uwierzytelniania użytkowników końcowych (płatników, podatników) w oparciu o różne metody logowania.
    System logowania wspiera metody logowania i potwierdzania tożsamości użytkowników:
    • Węzeł Krajowy
    - Profil Zaufany
    - E-dowód
    - Bankowość elektroniczna
    • Login i hasło /metoda zarezerwowana dla systemu NKSPO/
    • mObywatel

  • 04.03.2022

    Nie każdy ma PZ... 😒Pomysł z podaniem dodatkowego pytania do weryfikacji jest dobry. No ale po co coś poprawić....

    Ministerstwo Finansów:
    Podtrzymujemy stanowisko. W Ministerstwie Finansów funkcjonuje Zintegrowana usługa logowania SSO MF. Usługa udostępnia aplikacjom zewnętrznym i wewnętrznym funkcje uwierzytelniania użytkowników końcowych (płatników, podatników) w oparciu o różne metody logowania.
    System logowania wspiera metody logowania i potwierdzania tożsamości użytkowników:
    • Węzeł Krajowy
    - Profil Zaufany
    - E-dowód
    - Bankowość elektroniczna
    • Login i hasło /metoda zarezerwowana dla systemu NKSPO/
    • mObywatel

>
1 - 2 z 2
>