Likwidacja działalności gospodarczej


Sprawdź jakie czynności powinieneś wykonać w celu likwidacji działalności gospodarczej!

Likwidacja działalności prowadzonej indywidualnie lub w formie spółki cywilnej

Jak się wyrejestrować

Działalność gospodarczą zlikwidujesz, gdy złożysz wniosek CEIDG-1 o dokonanie zmiany wpisu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej:

  • online - na stronie biznes.gov.pl;
  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy;
  • listownie.

Złóż do CEIDG wniosek online o zakończenie działalności gospodarczej.

Likwidację działalności zgłoś w terminie 7 dni od faktycznego zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej.

Jeżeli wysyłasz formularz CEIDG listownie, to wniosek powinieneś podpisać własnoręcznie, a jego autentyczność musisz potwierdzić u notariusza i dołączyć poświadczenie.
Wykreślenie Twojej działalności nastąpi najpóźniej w następnym dniu roboczym po:
  • dniu złożenia wysłania wniosku elektronicznie;
  • dniu złożenia w urzędzie miasta lub gminie;
  • dniu doręczenia wniosku do urzędu, jeżeli wysłałeś listownie.

Jak wypełnić wniosek

We wniosku o wykreślenie z CEIDG, musisz wypełnić odpowiednie pola formularza CEIDG-1:

  • rodzaj wniosku - ,,Wniosek o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG”;
  • dane przedsiębiorcy - wpisz nazwisko, imię, datę urodzenia, PESEL, NIP, oraz REGON;
  • dane firmy - podaj pełną nazwę firmy oraz skróconą;
  • zaznacz jakiemu obowiązkowemu ubezpieczeniu podlegałeś - ZUS, KRUS lub że byłeś ubezpieczony za granicą;
  • podaj informację o zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej - wskaż datę trwałego zaprzestania działalności gospodarczej;
  • uzupełnij informacje dotyczące urzędu skarbowego.

Sprawdź co zrobić - krok po kroku, żeby złożyć wniosek o zamknięcie działalności:

Zakończ działalność gospodarczą w CEIDG

Informacja o zaprzestaniu prowadzenia działalności jest automatycznie przekazywana do urzędu skarbowego (US), Głównego Urzędu Statycznego (GUS), Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS).

Jeżeli Twój wniosek złożony on-line jest niepoprawny, to system teleinformatyczny CEIDG poinformuje Cię o nieprawidłowościach we wniosku.

Jeżeli Twój wniosek złożony w formie papierowej jest niepoprawny, Urząd wezwie Cię do skorygowania lub uzupełnienia wniosku, w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Przeczytaj więcej o obowiązkach związanych z likwidacją firmy

Jeśli planujesz zlikwidować działalność prowadzoną w formie spółki cywilnej, dodatkowo pamiętaj, że:

  • każdy ze wspólników ma obowiązek złożyć wniosek CEIDG-1:
    • o wykreślenie wpisu z CEiDG - jeżeli jest to jedyna jego działalność podlegająca wpisowi do CEiDG
      lub
    • wniosek o zmianę wpisu w CEiDG - jeżeli dodatkowo prowadzi jeszcze inną działalność podlegająca wpisowi do CEiDG lub likwidowaną działalność w formie spółki chce kontynuować samodzielnie;
  • w urzędzie skarbowym masz obowiązek złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 w terminie 7 dni od dnia powzięcia uchwały o rozwiązaniu spółki cywilnej;
  • w urzędzie statystycznym masz obowiązek złożyć wniosek na formularzu RG-OP wraz z załącznikiem RG-SC.
Wniosek RG-OP powinien zostać podpisany przez wszystkich wspólników.
Usługa wykreślenia działalności gospodarczej z rejestru CEiDG jest bezpłatna.

Likwidacja działalności prowadzonej w formie spółki kapitałowej lub osobowej

Sprawdź jakie mogą być powody rozwiązania spółki

Jakie są sposoby rozwiązania spółki

Rozwiązanie spółki następuje z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu rejestrowego w przedmiocie wykreślenia jej z rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Wykreślenie spółki z KRS może nastąpić na skutek postępowania wszczętego z urzędu albo na wniosek.

Wykreślenie spółki z KRS może nastąpić na skutek:

  • zakończenia postępowania upadłościowego – wniosek o wykreślenie z KRS składa syndyk masy upadłości;
  • zakończenia likwidacji spółki – wniosek o wykreślenie z KRS składają likwidatorzy spółki;
  • rozwiązanie spółki osobowej bez likwidacji – wniosek o wykreślenie z KRS składają wspólnicy;
  • przekształcenia, podziału lub łączenia spółek – sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę, która uległa połączeniu, podziałowi lub przekształceniu, po wpisie do KRS spółki powstałej w wyniku transformacji;
  • rozwiązania spółki z urzędu przez sąd rejestrowy bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego (na przykład: na skutek niedopełnienia obowiązku składania sprawozdań finansowych do Repozytorium Dokumentów Finansowych pomimo wezwań sądu);
  • orzeczenia sądu o rozwiązaniu spółki na podstawie art. 21 ksh.

W odniesieniu do spółki osobowej nie masz obowiązku przeprowadzania postępowania likwidacyjnego.

W przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej, komandytowo-akcyjnej i prostej spółki akcyjnej jest to konieczne, z tym, że w przypadku prostej spółki akcyjnej możliwe jest przejęcie całego majątku spółki przez akcjonariusza przejmującego. Nie ma obowiązku przeprowadzania postępowania likwidacyjnego w przypadku przekształcenia, podziału lub łączenia spółek. 

Rozwiązanie spółki z przeprowadzeniem likwidacji

Postępowanie likwidacyjne spółki zmierza do zakończenia bieżących interesów spółki, odzyskania wierzytelności i uregulowania własnych zobowiązań spółki oraz spieniężenie majątku.

Proces likwidacji składa się z kilku etapów:

  • podjęcia przez wspólników uchwały o rozwiązaniu spółki (otwarciu likwidacji) i powołanie likwidatorów;
  • zgłoszenia otwarcia likwidacji do KRS;
  • wezwania wierzycieli spółki do zgłoszenia ich wierzytelności;
  • przeprowadzenia czynności likwidacyjnych;
  • podsumowania likwidacji poprzez sporządzenie sprawozdania likwidacyjnego (spółki kapitałowe i spółka komandytowo-akcyjna) albo bilansu zakończenia likwidacji (spółki osobowe);
  • złożenia wniosku o wykreślenie spółki z KRS.

Uchwala wspólników i powołanie likwidatorów

Likwidację spółki rozpocznij od podjęcia uchwały wspólników o rozwiązaniu spółki. W przypadku spółek kapitałowych, spółki komandytowej oraz spółki komandytowo-akcyjnej uchwała powinna być zaprotokołowana przez notariusza i powinna zawierać postanowienie o rozwiązaniu spółki oraz wskazywać likwidatorów.

Zgłoszenie otwarcia likwidacji do rejestru

Otwarcie likwidacji spółki zgłoś do KRS w terminie 7 dni od dnia otwarcia likwidacji. Likwidator ma obowiązek złożyć wniosek o zmianę wpisu do KRS, do którego załącza:

  • uchwałę o rozwiązaniu spółki i otwarciu jej likwidacji;
  • imię i nazwisko likwidatora/-ów oraz jego/ich adres/-y lub adres/-y do doręczeń;
  • sposób reprezentacji spółki przez likwidatorów;
  • zgodę likwidatorów na pełnienie tej funkcji;
  • dowód uregulowania opłaty sądowej od wniosku o wykreślenie spółki z KRS oraz dowód opłaty za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.

Wniosek zgłoszeniowy dotyczący otwarcia likwidacji można złożyć wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:

Wezwanie wierzycieli spółki

Likwidator musi dokonać ogłoszenia otwarcia likwidacji w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, ze wskazaniem powodu rozwiązania spółki oraz wezwać wierzycieli spółki do zgłoszenia ich wierzytelności:

  • w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i prostej spółki akcyjnej – jednokrotnie w terminie trzech miesięcy od dnia tego ogłoszenia;
  • w przypadku spółki akcyjnej oraz komandytowo-akcyjnej – dwukrotnie w terminie sześciu miesięcy od dnia ostatniego ogłoszenia, przy czym ogłoszenia nie mogą być dokonywane w odstępie dłuższym niż miesiąc ani krótszym niż dwa tygodnie.

Czynności likwidacyjne

Likwidator ma obowiązek sporządzić bilans otwarcia likwidacji, który przedkłada zgromadzeniu wspólników do zatwierdzenia, jak również zakończyć interesy bieżące spółki, ściągnąć wierzytelności, wypełnić zobowiązania i upłynnić majątek spółki.

Podsumowanie likwidacji

Likwidator po zakończeniu czynności likwidacyjnych ma obowiązek sporządzić:

  • dla spółek osobowych (poza spółką komandytowo-akcyjną) – bilans likwidacyjny;
  • dla spółek kapitałowych oraz spółki komandytowo-akcyjnej – sprawozdanie likwidacyjne,
    - czyli sprawozdanie finansowe na dzień poprzedzający podział pomiędzy wspólników majątku pozostałego po zaspokojeniu lub zabezpieczeniu wierzycieli.

Złożenie wniosku o wykreślenie spółki z KRS

Ostatecznie Likwidator dokonuje zakończenia likwidacji, a następnie ma obowiązek złożyć wniosek do KRS o wykreślenie spółki z KRS. Do wniosku załącza:

  • bilans lub sprawozdanie likwidacyjne na dzień zakończenia likwidacji;
  • oświadczenia likwidatorów o zakończeniu likwidacji, o zakończeniu bieżących interesów spółki oraz o wypełnieniu zobowiązań i upłynnieniu majątku;
  • oświadczenie o braku toczących się postępowań sądowych, administracyjnych, komorniczych oraz o zaspokojeniu wszystkich wierzytelności;
  • uchwałę wspólników o wyznaczeniu przechowawcy ksiąg i dokumentów rozwiązanej spółki.

Sąd rejestrowy wydaje postanowienie o wykreśleniu spółki z KRS po stwierdzeniu, że likwidacja została prawidłowo ukończona. Po uprawomocnieniu się postanowienia w przedmiocie wykreślenia spółki z KRS następuje jej rozwiązanie i tym samym zlikwidowana spółka traci swój byt prawny.

Rozwiązanie spółki bez przeprowadzenia likwidacji

Aby spółka osobowa mogła zostać rozwiązana bez konieczności przeprowadzenia likwidacji wspólnicy powinni:

  • wyrazić jednomyślną zgodę w uchwale o rozwiązaniu spółki bez likwidacji;
  • uzgodnić dokładny sposób podziału majątku;
  • określić odpowiedzialność za zobowiązania;
  • wyznaczyć przechowawcę ksiąg i dokumentów spółki.

Dopiero po spełnieniu ww. warunków wspólnicy spółki mogą złożyć wniosek do sądu rejestrowego o wykreślenie spółki z KRS.

Wniosek o wykreślenie podmiotu z KRS składają wspólnicy wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego:

Wyrejestrowanie spółki jest odpłatne. Jego koszt to:

  • 350 zł - opłata sądowa za zgłoszenie otwarcia likwidacji do KRS oraz za ogłoszenie w MSiG (w przypadku likwidacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego S24 opłata wynosi 300 zł);
  • 0,70 gr za wykorzystanie jednego znaku, lecz nie mniej niż 60 zł - opłata za ogłoszenie w MSiG wezwania wierzycieli do zgłaszania swoich wierzytelności;
  • 400 zł - opłata za wykreślenie z KRS.

Pozostałe obowiązki dotyczące zgłoszenia likwidacji spółki

Zgłoś, że likwidujesz firmę do urzędu skarbowego:

  • złóż NIP-8 - Zgłoszenie identyfikacyjne/zgłoszenie aktualizacyjne w zakresie danych uzupełniających – formularz, na którym poinformujesz o zmianie danych spółki i dodaniu do nazwy spółki, zarówno pełnej i skróconej, frazy „w likwidacji”;
  • złóż VAT-R – formularz, na którym zaktualizujesz dane, o ile jesteś podatnikiem podatku od towarów i usług;
    - na aktualizację danych masz 7 dni od wystąpienia zmian.
    Obowiązek ten nie będzie Cię dotyczył, gdy zmiana danych będzie wynikała z obowiązku aktualizacji danych na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 2500, z późn. zm.) i zgłaszana zmiana nie będzie powodowała zmiany właściwości organu podatkowego.
  • przekaż do urzędu odpis sprawozdania likwidacyjnego.

Do dnia wykreślenia spółki z KRS pamiętaj o:

  • wyrejestrowaniu płatnika składek za zatrudnionych pracowników na formularzu NIP-8;
  • zgłoszeniu zakończenia działalności podlegającej opodatkowaniu VAT na formularzu VAT-Z, o ile jesteś podatnikiem podatku od towarów i usług.

Obowiązki wobec ZUS

Dane z wypełnionych wniosków KRS lub NIP-8 zostaną przesłane do ZUS. Więcej informacji w zakresie obowiązków wobec ZUS znajdziesz tu: wyrejestrowanie spółki z KRS na stronie ZUS.

Nie musisz:
  • składać dodatkowego wniosku o wykreślenie z rejestru REGON, Główny Urząd Statystyczny wykreśli spółkę na podstawie informacji, które prześle KRS.