Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Wiążąca informacja o pochodzeniu (WIP) jest decyzją administracyjną wydawaną na wniosek osoby zainteresowanej, określającą pochodzenie towaru (preferencyjne lub niepreferencyjne), tj. ustalającą czy warunki ekonomiczno-technologiczne wytwarzania, stosowane wobec określonego towaru, są wystarczające dla uzyskania pochodzenia dla tego towaru.
Podstawa prawna: art. 33 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
WIP dotyczy towaru klasyfikowanego według jednego kodu taryfy celnej i jednego kraju pochodzenia, grupy krajów lub terytorium.
Wiążącą informację o pochodzeniu (WIP) zawiera:
Pamiętaj, że WIP nie zastępuje tzw. dowodów pochodzenia, a więc świadectw przewozowych EUR-1, EUR-MED, deklaracji na fakturze itp. dokumentów.
Informacje dotyczące pochodzenia towarów m.in. przepisy dotyczące pochodzenia, wytyczne, umowy o wolnym handlu, instrukcje i inne możesz uzyskać na stronie internetowej podatki.gov.pl
Decyzja WIP ważna jest przez okres 3 lat od daty jej wydania i jest wiążąca dla organów celnych i posiadacza jedynie w odniesieniu do towarów, dla których formalności celne zostały dokonane po dniu, w którym informacja została wydana.
Wniosek o wydanie decyzji w sprawie WIP może złożyć podmiot, który ma siedzibę w państwie członkowskim UE, dla potrzeb przywozu towarów na obszar Unii Europejskiej lub wywozu poza jej obszar. Wniosku nie przyjmuje się, jeżeli dotyczy obrotu wewnątrzwspólnotowego.
Wniosek o WIP możesz złożyć tylko dla firmy, która jest zarejestrowana w obszarze cła i posiada numer EORI.
Jeżeli zlecisz wystąpienie o WIP innej firmie (np. agencji celnej), musisz udzielić jej upoważnienia w formie przedstawicielstwa bezpośredniego. Inna firma musi posiadać EORI.
Wniosek złóż w dowolnym dogodnym dla Ciebie terminie.
Złożenie wniosku o udzielenie wiążącej informacji o pochodzeniu (WIP) możliwe jest wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Pamiętaj! Twój wniosek nie zostanie rozpatrzony, jeżeli złożysz go w formie papierowej lub elektronicznie za pośrednictwem skrzynki e-PUAP bądź skrzynki do e-Doręczeń.
Podstawa prawna: art. 73e ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Wszelkie informacje dotyczące rejestracji i uzyskania uprawnień do składania e-wniosków o WIP znajdują się na PUESC w opisie usługi skarbowo-celnej Uzyskaj Wiążącą Informację o Pochodzeniu (WIP).
Do wniosku możesz dołączyć np. fotografie, plany, schematy, katalogi, atesty, instrukcje, informacje od producenta lub inne dokumenty umożliwiające organowi wydającemu WIP podjęcie właściwej decyzji.
Złożenie wniosku o WIP jest bezpłatne.
W przypadku gdy do rozpatrzenia wniosku konieczne będzie dokonanie dodatkowych badań lub analiz, będziesz zobowiązany uiścić opłatę z tego tytułu.
Podstawa prawna: art. 92 ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne
Jeżeli działasz przez pełnomocnika, powinieneś zapłacić opłatę skarbową od udzielonego pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.
Opłatę wpłać do:
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Wiążąca informacja o pochodzeniu jest wydawana w możliwie krótkim terminie, maksymalnie w ciągu 120 dni od daty przyjęcia wniosku, tj. od chwili, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdzi, że wniosek zawiera wszelkie informacje, które są niezbędne do wydania decyzji.
Termin ten może ulec wydłużeniu, jeżeli będziemy musieli wezwać Cię do uzupełnienia wniosku (np. do dostarczenia próbki towaru) lub gdy konieczne będzie przeprowadzenie specjalistycznych badań lub analiz.
WIP zostanie wysłana na twoje konto na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Przed wydaniem decyzji możemy Cię poprosić o uzupełnienie wniosku o kolejne dokumenty/załączniki, które przesyłasz za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC)
Może się zdarzyć, że decyzja WIP straci swoją ważność przed upływem trzyletniego okresu.
Decyzja WIP traci ważność przed upływem tego okresu, jeżeli:
Unia przyjęła rozporządzenie lub zawarła umowę, które mają zastosowanie w Unii, a decyzja WIP przestaje być (ze skutkiem od daty rozpoczęcia stosowania tego rozporządzenia lub tej umowy) zgodna z przepisami w nich ustanowionymi;
przestała być zgodna z Porozumieniem WTO w sprawie reguł pochodzenia lub z notami wyjaśniającymi lub z opinią w sprawie pochodzenia przyjętą do celów interpretacji tego porozumienia, ze skutkiem od daty ich opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Decyzje WIP unieważnia się, jeżeli opierają się one na nieprawidłowych lub niekompletnych informacjach dostarczanych przez wnioskodawców.
Organ celny, który wydał decyzję w sprawie WIP, może w każdym momencie ją cofnąć, jeżeli nie jest zgodna z przepisami prawa celnego lub jeżeli jeden lub kilka warunków wymaganych do jej wydania nie zostało spełnionych lub przestały być spełniane.
Organ celny cofa decyzję WIP w następujących okolicznościach:
Podstawa prawna: art. 34 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Jeżeli nie zgadzasz się z wydaną WIP, masz 14 dni kalendarzowych na złożenie odwołania.
Podstawa prawna: art. 223 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Odwołanie skieruj do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
Podstawa prawna: art. 69 ust. 1 pkt 2a , art. 70 ust. 2a oraz art. 73e ustawy z dnia 19 marca 2004 r. Prawo celne w zw. z art. 6 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny
Pamiętaj, aby zażalenie/odwołanie zawierało:
Podstawa prawna: art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Na skutek złożenia odwołania, Twoja sprawa zostanie rozpatrzona przez drugą instancję. Po ponownej analizie sprawy, wydamy rozstrzygnięcie utrzymujące, uchylające lub zmieniające decyzję pierwszej instancji.
Podstawa prawna: art. 233 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa
Jeżeli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem wydanym w drugiej instancji, możesz złożyć skargę i skierować swoją sprawę, za pośrednictwem Dyrektora KIS, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu. Skargę wnosi się pocztą na adres Krajowej Informacji Skarbowej lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP.
Podstawa prawna: art. 54 § 1 i 1a ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
Krajowa Informacja Skarbowa
ul. Warszawska 5
43-300 Bielsko-Biała
e-mail:kancelaria.kis@mf.gov.pl
adres skrytki na ePUAP: /KIS/SkrytkaESP
adres do doręczeń elektronicznych (ADE): AE:PL-95202-60557-SAHRJ-25
Rachunek bankowy Krajowej Informacji Skarbowej NBP O/O Katowice 25 1010 1212 0064 6422 3100 0000.
Pytania możesz przesyłać przez internetowy formularz na stronie internetowej podatki.gov.pl, wybierając u dołu strony przycisk „Skontaktuj się z nami”, a potem opcję „Napisz do nas”.
Pamiętaj! wypełnij wszystkie obowiązkowe pola formularza. Na adres e-mail wskazany w formularzu prześlemy potwierdzenie przekazania pytania (wraz z nadanym mu numerem), a następnie odpowiedź.
Dzwoniąc na infolinię:
+48 22 330 03 30 (połączenia z telefonów komórkowych)
+48 801 055 055 (połączenia z telefonów stacjonarnych)
+48 22 330 03 30 (połączenia z zagranicy)
możesz uzyskać pomoc w zakresie zagadnień technicznych wyłącznie w zakresie rejestracji do usługi, czyli zakładania konta na portalu PUESC, rejestracji firmy oraz powiązania osoby z firmą – wewnętrzny 3, następnie 1.