Podatnik VAT


Sprawdź jakie czynności powinieneś wykonać w zakresie VAT!

Likwidacja działalności gospodarczej indywidualnej oraz w formie spółki osobowej skutkuje m.in. obowiązkiem:

  • sporządzenia spisu z natury i wykazania należnego VAT od towarów w nim ujętych;
  • zgłoszenia w US zaprzestania działalności opodatkowanej – na formularzu VAT-Z;
  • rozliczenia ulgi na złe długi w przypadku otrzymania zapłaty po zakończeniu działalności;
  • korekty podatku naliczonego od środków trwałych, dla których nie upłynął okres korekty, w przypadku zmiany ich przeznaczenia w związku z dokonanym spisem z natury (art. 91).

Kiedy musisz sporządzić spis z natury

Spis z natury przygotowuje każdy podatnik, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą bądź spółka cywilna lub handlowa nieposiadająca osobowości prawnej, które do czasu zamknięcia działalności pozostają czynnym podatnikiem VAT1.

Spis z natury dla potrzeb podatku VAT sporządzasz w przypadku, gdy:

  • rozwiążesz spółkę cywilną lub handlową niemającą osobowości prawnej;
  • wygasł zarząd sukcesyjny lub uprawnienia do jego powołania;
  • zaprzestajesz wykonywać czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT jako osoba fizyczna lub przedsiębiorstwo w spadku;
  • nie masz zawieszonej działalności gospodarczej jako podatnik VAT i nie wykonujesz czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, przez co najmniej 10 miesięcy

Spisu z natury nie sporządzają przedsiębiorcy, którzy korzystają ze zwolnienia podmiotowego z VAT oraz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, proste spółki akcyjne i spółki akcyjne.

Nie musisz zgłaszać do urzędu skarbowego zamiaru sporządzenia spisu z natury.

Co powinieneś uwzględnić w spisie z natury VAT

W spisie z natury dla celów podatku VAT masz obowiązek wykazać wszystkie towary handlowe, materiały, wyposażenie i środki trwałe, które na dzień likwidacji działalności gospodarczej pozostają w firmie i w momencie ich nabycia przysługiwało prawo do odliczenia VAT2. Są to towary, których zakup udokumentowany był fakturami, bez względu na to czy skorzystałeś z prawa do odliczenia VAT, czy też nie.

W spisie z natury dla celów VAT nie uwzględniasz towarów, przy nabyciu których nie mogłeś skorzystać z prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.

Przepisy nie określają wzoru spisu z natury. W sporządzonym spisie z natury podaj:

  • imię i nazwisko właściciela i nazwę firmy;
  • datę sporządzenia remanentu;
  • numer kolejny pozycji arkusza;
  • szczegółowe określenie towaru i innych składników:
    • nazwę towaru
    • jednostkę miary,
    • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
    • cenę za jednostkę miary,
    • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę,
    • stawkę podatku VAT obowiązującej dla danego towaru,
    • kwotę podatku,
  • łączną wartość spisu z natury;
  • podpisy osób, które sporządzały spis i właściciela firmy.

 

Jak powinieneś dokonać wyceny towarów

Podstawą opodatkowania towarów, jakie pozostają w przedsiębiorstwie na dzień likwidacji działalności gospodarczej jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszty wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów3.

Oznacza to, że zasadniczo jako podstawę opodatkowania zastosujesz cenę rynkową nabytych towarów wykazanych w spisie i opodatkujesz je stosując stawkę VAT właściwą dla danego towaru.

Wyjątek stanowią materiały i towary, dla których cena nie uległa zmianie od dnia ich nabycia. W takim przypadku wyceny możesz dokonać po cenie zakupu wynikającej z faktury dokumentującej nabycie.

Gdzie wykażesz sporządzony spis z natury

Majątek, który został wykazany w spisie z natury podlega opodatkowaniu. Dzień, w którym rozwiązaliście spółkę, zaprzestałeś wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu albo wygasł zarząd sukcesyjny oraz wygasły uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego jest dniem powstania obowiązku podatkowego.

Kwotę należnego podatku wynikającą ze spisu z natury musisz wykazać w JPK VAT z deklaracją składanym za ostatni okres rozliczeniowy prowadzenia działalności gospodarczej.

Do urzędu skarbowego masz obowiązek załączyć pisemną informację o sporządzonym spisie i jego wartości oraz kwocie podatku VAT wynikającej z tego spisu. Możesz to zrobić osobiście, listownie lub elektronicznie. Jednak nie później niż w dniu składania JPK VAT z deklaracją za ostatni okres rozliczeniowy.

Jeśli przed zamknięciem działalności wyprzedałeś wszystkie składniki majątku, to w ostatnim składanym JPK VAT z deklaracją informujesz, że wartość towarów objętych spisem wynosi 0 zł.

Rozliczając podatek VAT, w części deklaracyjnej JPK VAT musisz uwzględnić kwoty podatku należnego i naliczonego związane ze sprzedażą i zakupami dokonanymi w ostatnim okresie rozliczeniowym oraz kwotę podatku należnego wynikającą z dokonanego spisu z natury.

Jak powinieneś wypełnić ostatnią deklarację VAT (JPK VAT z deklaracją)

Przy wypełnianiu ostatniej deklaracji VAT musisz pamiętać, aby prawidłowo wyliczyć i podać kwoty podatku należnego i naliczonego za ten ostatni okres rozliczeniowy.

Zamknięcia działalności można dokonać z różną datą w dowolnym dniu miesiąca kalendarzowego, dlatego ostatnia deklaracja będzie składana za okres, który jest podany w zgłoszeniu VAT-Z.

W ostatniej deklaracji mogą się znaleźć zarówno kwoty podatku VAT należnego od dokonanej sprzedaży jak również kwoty podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów.

W ostatniej deklaracji nie zapomnij o:
  • podaniu kwot podatku należnego od towarów i usług objętych spisem z natury,
  • dokonaniu korekty podatku VAT naliczonego od zakupów środków trwałych i pozostałych nabyć, od których nie odliczono całego podatku VAT,
  • odliczeniu VAT naliczonego od zakupów w miesiącu likwidacji.

Jakie czynności powinieneś wykonać w celu wyrejestrowania się z VAT

Jeżeli zaprzestałeś wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT powinieneś ten fakt zgłosić do naczelnika urzędu skarbowego, w ciągu 7 dniu od dnia zaprzestania wykonywania tych czynności4.

Zgłoszenie składasz na formularzu VAT-Z, w którym musi wypełnić odpowiednie pola:

  • uzupełnij informacje dotyczące urzędu skarbowego;
  • dane przedsiębiorcy - wpisz nazwisko, imię, datę urodzenia;
  • w przypadku spółki podaj pełną nazwę firmy;
  • adres zamieszkania;
  • w przypadku spółki podaj adres siedziby;
  • wskaż datę zaprzestania wykonywania czynności;
  • podaj przyczynę zaprzestania wykonywania czynności.

Zgłoszenie możesz złożyć:

  • osobiście w urzędzie skarbowym;
  • listownie;
  • elektronicznie przez e-Deklaracje

Jeśli chcesz zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą złóż do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wniosek o jej wykreślenie w terminie 7 dni od dnia faktycznego zaprzestania działalności. Informacja o wykreśleniu firmy z CEIDG zostanie automatycznie przesłana do urzędu skarbowego.

Wniosek możesz złożyć:

  • on-line: na stronie Biznes.gov.pl
  • osobiście w urzędzie miasta lub gminy
  • pocztą: formularz prześlij do urzędu miasta lub gminy
Wykreślenie osoby fizycznej czy spółki z rejestru podatników VAT na podstawie złożonego zgłoszenia VAT-Z jest czynnością wykonywaną w związku z informacją przekazaną przez podatnika dlatego też nie wymaga wydania przez urząd skarbowy decyzji administracyjnej oraz nie powoduje unieważnienia numeru identyfikacyjnego.

Jeżeli jesteś wspólnikiem spółki cywilnej pamiętaj, że poza obowiązkiem wykreślenia wpisu w CEIDG, musisz wyrejestrować spółkę w urzędzie skarbowym poprzez złożenie formularza NIP-2.

Sprzedaż towarów po likwidacji działalności

Jeżeli będziesz dokonywał sprzedaży towarów w okresie 12 miesięcy od dnia zaprzestania czynności podlegających opodatkowaniu to taka sprzedaż towarów jest zwolniona z VAT, gdy dotyczy towarów objętych spisem z natury5.

Zwolnienie stosuje się również dla dostawy towarów wykonywanej przez osoby, które są właścicielami przedsiębiorstwa w spadku.

Zwolnienie stosuje się od dnia:

  • zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu przez przedsiębiorstwo w spadku;
  • wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego;
  • wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego.

Ulga na złe długi

Jeżeli w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej skorzystałeś jako wierzyciel z ulgi na złe długi, a należność zostanie uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie dopiero po likwidacji firmy, będziesz miał obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania i podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta.W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększasz w odniesieniu do tej części6.

Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym

Jeżeli w wyniku ostatecznego rozliczenia VAT wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, możesz wykazać ją do zwrotu w ostatnim JPK VAT z deklaracją, ponieważ przysługuje Ci prawo zwrotu różnicy podatku wykazanego w części deklaracyjnej za okres, w którym byłeś zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT7.

W przypadku osoby fizycznej, która zaprzestała wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zwrot nadwyżki tego podatku dokonywany jest na rachunek tej osoby.

W przypadku byłych wspólników spółki zwrot różnicy podatku dokonuje się na podstawie złożonego JPK VAT z deklaracją wraz z załączonymi do niego:

  • umową spółki, aktualną na dzień rozwiązania spółki, oraz
  • wykazem rachunków bankowych byłych wspólników w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunków byłych wspólników w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są członkami, na które ma być dokonany zwrot różnicy podatku8.

Zwrotu różnicy dokonuje się proporcjonalnie do udziału w zysku określonego w umowie spółki. W przypadku nieokreślenia w umowie udziałów w zysku, przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe9.

W przypadku osób, które są właścicielami przedsiębiorstwa w spadku zwrot różnicy podatku dokonuje się na podstawie złożonego JPK VAT z deklaracją wraz z załączonymi do niego:

  • dokumentami, które potwierdzają ich udział w przedsiębiorstwie w spadku,
  • wykazem rachunków bankowych byłych wspólników w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunków byłych wspólników w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są członkami, na które ma być dokonany zwrot różnicy podatku10.

Zwrotu różnicy dokonuje się w proporcjach wynikających z prawa do udziału w przedsiębiorstwie w spadku. Jeżeli ze złożonych dokumentów nie wynikają te udziały, przyjmuje się, że prawa do udziału są równe11.

Korekta podatku naliczonego przy zakupie środków trwałych

W przypadku likwidacji działalności gospodarczej ciąży na Tobie obowiązek dokonania korekty podatku VAT od nabytych uprzednio składników majątku, wobec których nie upłynął okres korekty (dotyczy to przypadków, w których dokonanie spisu z natury spowodowało zmianę przeznaczenia nabytych uprzednio składników majątku).

W przypadku środków trwałych, których wartość początkowa przekracza 15 tys. zł, taka korekta jest konieczna, jeśli licząc od roku, w którym doszło do zmiany przeznaczenia środka trwałego, nie minęło 5 lub 10 lat (dłuższy termin dotyczy nieruchomości) wówczas korekcie podlega odpowiednio 1/5 bądź 1/10 kwoty podatku VAT naliczonego za każdy rok, jaki pozostał do końca okresu korekty12.

Jak długo przechowywać dokumenty firmowe

Dokumentację prowadzoną dla celów podatkowych przechowuj do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego13.

ewidencje oraz rejestry prowadzone dla celów podatkowych np. rejestry VAT, środków trwałych, ewidencje przebiegu pojazdu 5 lat, licząc od początku roku następującego po roku obrotowego, którego dotyczą
dokumenty inwentaryzacyjne, spis z natury, remanent likwidacyjny 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku
deklaracje podatkowe, w tym JPK VAT z deklaracją 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku
dokumenty księgowe np. faktury sprzedaży, zakupu, dowody wewnętrzna, faktury korygujące, noty korygujące 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku

 

  1. art.14 ust.5 ustawy o podatku od towarów i usług (zwanej dalej ustawa o VAT)
  2. art.14 ust.1 ustawy o VAT
  3. art.14 ust. 8 wraz z art. 29a ust. 2 ustawy o VAT
  4. art.96 ust. 6 w zw. z art. 96 ust. 12 ustawy o VAT
  5. art.14 ust. 7 ustawy o VAT
  6. art.89a pkt.4 ustawy o VAT
  7. art.14 ust.9a ustawy o VAT
  8. art.14 ust.9b ustawy o VAT
  9. art.14 ust.9c ustawy o VAT
  10. art.14 ust.9ca ustawy o VAT
  11. art.14 ust.9cb ustawy o VAT
  12. art.91 ust.1-3 i art. 91 ust.7 ustawy o VAT
  13. art.112 ustawy o VAT