Data publikacji: 29.05.2026
Data aktualizacji: 05.10.2026
Детальна інформація про те, як оскаржити рішення, прийняте страховиком транспортного засобу, як визначаються страхові внески та багато іншого
Якщо ви є клієнтом суб’єкта фінансового ринку (включаючи страхові компанії), ви можете подати скаргу (письмово, усно чи в електронному вигляді) до відділу обслуговування клієнтів суб’єкта фінансового ринку. Після отримання скарги суб’єкт фінансового ринку розглядає її та надає відповідь – не пізніше 30 днів із дня надходження скарги. В особливо складних і обґрунтованих випадках розгляд скарги може бути до 60 днів з дня надходження скарги.
Органом, створеним для захисту клієнтів суб'єктів фінансового ринку (у тому числі клієнтів страхового ринку), що представляє їх інтереси, є Фінансовий омбудсмен. До завдань Омбудсмена входить, зокрема, розгляд заяв в окремих справах, поданих у зв’язку з неврахуванням суб’єктом фінансового ринку вимог клієнта під час розгляду скарг.
Тарифи та розміри страхових внесків на обов'язкове страхування встановлюються страховою організацією. У разі визначення або зміни тарифів страхова організація надає наглядовому органу інформацію про ці тарифи та підстави їх визначення. Ця інформація повинна включати, зокрема, аналіз коефіцієнта страхових виплат та витрат на страхове обслуговування, що обґрунтовують внесення змін в тариф.
Інформаційні бази даних, що містять, серед іншого, відомості про виплачені відшкодування та виплати за договорами страхування, надає Фонд страхового гарантування.
Зібрані дані Фонд надає власнику транспортного засобу, який уклав договір страхування відповідальності власників автотранспортних засобів, щодо перебігу страхування – відомості про розмір шкоди, компенсованої в зв’язку з володінням цим транспортним засобом в останні 5 років, або відомості про відсутність такої шкоди.
Якщо ви хочете отримати такі дані, необхідно подати заяву до Фонду страхового гарантування. Фонд надасть вам дані в письмовій формі протягом 15 днів з дня отримання запиту.
Наразі неможливо перевірити історію претензій з інших країн.
Зараз ведеться робота щодо імплементації Директиви 2021/2118 Європейського Парламенту та Ради до польської правової системи, яка вносить зміни до Директиви 2009 /103/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 16 вересня 2009 року про страхування відповідальності перед третіми особами за збитки, що виникли у зв'язку з використанням автотранспортних засобів. Положення директиви про внесення змін передбачають запровадження можливості перевірки історії претензій з інших країн.
Дані про представників при розгляді претензій, призначених страховими компаніями, та дані органів, що виплачують відшкодування, створених в кожній державі-члені Європейського Союзу, збирає Фонд страхового гарантування.
Інформація про плату за транспортний засіб для постійних жителів, тимчасових жителів, студентів, других домовласників та пасажирів за кордоном
Акцизом обкладаються легкові автомобілі (нові та вживані), які вперше зареєстровані в Польщі.
Акцизом обкладається:
Важливо! Легкові автомобілі – це автомобільні та інші транспортні засоби (з кодом CN 8703), призначені головним чином для перевезення осіб (крім тих, що мають код CN 8702). Сюди також входять пасажирсько- вантажні транспортні засоби (комбі) та перегонові автомобілі, за винятком тих, які не потребують реєстрації в країні.
Ви сплачуватимете акциз, якщо ви є:
Важливо! Податкове зобов'язання щодо придбання легкового автомобіля в межах ЄС або продажу автомобіля, виготовленого на території країни, не виникає, якщо автомобіль було продано в межах ЄС або експортовано протягом 30 днів з дати його придбання всередині ЄС або продажу.
Продажем автомобіля вважається:
Важливо! Якщо продаж легкового автомобіля підтверджується рахунком-фактурою, податкове зобов’язання виникає в день виставлення рахунка-фактури, але не пізніше сьомого дня з дня передачі автомобіля або виконання дій, що вважаються продажем автомобіля.
Сума акцизного збору, яку потрібно сплатити, розраховується множенням бази оподаткування на ставку акцизного збору.
Базою оподаткування є:
Важливо! Якщо неможливо визначити суму (продажу або зобов’язання платежу), базою оподаткування вважається середня ринкова вартість легкового автомобіля на внутрішньому ринку, зменшена на суму ПДВ та суму акцизного збору.
Середня ринкова вартість легкового автомобіля визначається на основі середньої ціни такого автомобіля (тієї ж марки, моделі, року випуску та – якщо можна визначити – з таким самим обладнанням і технічним станом) на території країни на дату податкового зобов'язання.
Важливо! Якщо база оподаткування виражена в іноземній валюті, конвертуйте її в польські злоті. Для конвертації використовуйте курс іноземної валюти Національного банку Польщі на день виникнення податкового зобов’язання. Цей курс можна знайти на сайті Національного банку Польщі.
Які легкові автомобілі звільнені від акцизного збору?
Від акцизного збору звільняються автомобілі:
Звільнення від акцизного збору
Легковий автомобіль, привезений з території іншої країни ЄС, у певних випадках може бути звільнений від акцизного збору в Польщі.
Звільнення від сплати акцизного збору має місце, якщо ви прибуваєте до Польщі на постійне місце проживання або повертаєтеся з тимчасового перебування. Ви маєте право на звільнення, якщо легковий автомобіль:
Важливо! Місцем постійного проживання є місце, де ви перебуваєте не менше 185 днів у календарному році через особисті та професійні зв’язки.
Наявність тісних зв’язків між вами та місцем проживання свідчить про особисті стосунки.
Якщо через професійні зв’язки ви почергово перебуваєте на території двох або більше країн ЄС, то місцем постійного проживання вважається місце, з яким у вас є особисті зв’язки, за умови, що ви регулярно туди повертаєтеся. Якщо ви проживаєте на території іншої країни ЄС для виконання завдання в певний час або через навчання у навчальному закладі, це не вважається зміною постійного місця проживання.
Важливо! Умови, викладені в пункті 2, не застосовуються, якщо ви працюєте за кордоном у дипломатичній службі або є професійним солдатом, відрядженим для проходження професійної військової служби за межами Польщі. При цьому необхідно пред’явити документи, що підтверджують ці факти. Це стосується ситуацій, коли неможливо зареєструвати автомобіль, яким ви користуєтеся в Польщі, на території країни, з якої ви повертаєтеся.
Ви можете бути звільнені від сплати акцизного збору, якщо прибуваєте в Польщу на постійне місце проживання у зв'язку з одруженням. Ви маєте право на звільнення за умови, що:
Ви можете бути звільнені від сплати акцизного збору, якщо ви отримали право власності або право користування легковим автомобілем в іншій країні ЄС у спадок. Ви маєте право на звільнення за умови, що:
Важливо! У випадках 1-3 відповідний начальник податкової інспекції видає довідку про звільнення від сплати акцизного збору.
Важливо! Випадки 1-3 також застосовуються, якщо ви є фізичною особою, яка приїжджає на територію Польщі на постійне місце проживання або повертається з тимчасового перебування на території країни-члена Європейської асоціації вільної торгівлі (EFTA) – сторони угоди про Європейську економічну зону.
Ви можете бути звільнені від сплати акцизного збору, якщо ви використовуєте автомобіль тимчасово в приватних цілях. Ви маєте право на звільнення за умови, що:
Ви можете бути звільнені від сплати акцизного збору, якщо ви використовуєте автомобіль тимчасово в приватних цілях. Ви маєте право на звільнення за умови, що:
Важливо! У цьому випадку місце постійного проживання на території країни ЄС визначається на підставі документів, зокрема посвідчення особи чи іншого офіційного документа. У разі виникнення сумнівів щодо виконання умови постійного проживання, звільнення від сплати акцизного збору вимагає грошової застави в польській валюті в розмірі акцизного збору, що підлягає сплаті.
Важливо! Застава повертається протягом 2 місяців з дати пред’явлення підтвердження постійного проживання на території іншої країни ЄС. На суму повернутого депозиту відсотки не нараховуються.
Важливо! Якщо підтвердження постійного місця проживання не буде надано протягом 12 місяців з дня виникнення податкового зобов’язання, відповідний керівник податкової служби зараховує заставу на суму акцизного збору.
Ви можете бути звільнені від сплати акцизного збору за умови, що:
У цьому випадку звільнення від акцизного збору є безстроковим.
Ви можете бути звільнені від сплати акцизного збору за умови, що:
Важливо! Якщо ви бажаєте скористатися звільненням від акцизного збору на підставі випадків 4-6, відповідний керівник податкової інспекції за вашою заявою видасть вам довідку про звільнення від акцизного збору.
Важливо! Звільнення, зазначені у випадках 4-7, також застосовуються, якщо ви є фізичною особою, яка приїжджає на територію Польщі з території держави-членів Європейської асоціації вільної торгівлі (EFTA) – сторони угоди про Європейську економічну зону.
Важливо! Ви можете скористатися звільненням після виконання конкретних умов, викладених у нормативних актах, які відповідають кожному з цих звільнень.
ви подаєте декларацію AKC-US, розраховуєте та сплачуєте акциз у такі ж дати, як і при купівлі автомобіля в ЄС (див. пункт 3).
Важливо! Ви подаєте декларацію в електронній формі. Якщо ви є фізичною особою, яка не веде підприємницьку діяльність, ви можете подавати декларації в паперовому вигляді.
Важливо! Якщо ви не сплатите акциз вчасно або сплатите його в неповному обсязі, це буде підставою для видачі виконавчого листа.
Важливо! Якщо легковий автомобіль є об’єктом спільної власності, спрощену декларацію про загальну суму акцизного збору подає один із співвласників.
Ви маєте право на повернення акцизного збору на легковий автомобіль, якщо ви відповідаєте всім наступним умовам:
До заяви про відшкодування акцизного збору додайте:
Важливо! Якщо ви здійснили продаж легкового автомобіля в ЄС або його експорт без участі перевізника чи експедитора – власним транспортним засобом – щоб отримати повернення акцизного збору ви повинні додатково подати письмову заяву про дату та спосіб вивезення та місце призначення легкового автомобіля за межами країни для отримання відшкодування.
Розмір відшкодування акцизного збору визначає керівник податкової інспекції, а його виплата здійснюється протягом 30 днів з дня подання заяви.
Проте, якщо для відшкодування акцизного збору знадобиться додаткове вияснення, відшкодування акцизного збору буде здійснено протягом 90 днів з дня подання заяви.
Важливо! Акцизний збір не повертається, якщо його сума нижча за мінімальну суму відшкодування. Вона складає еквівалент 10 євро, конвертовані в злоті, за середнім курсом євро Національного банку Польщі на день подання заяви.
Орган, уповноважений у сфері акцизного збору щодо:
Якщо ви придбали легковий автомобіль в ЄС:
Важливо! Якщо ви здійснювали діяльність, що підлягає оподаткуванню акцизом, на території місцевої юрисдикції двох і більше податкових органів, то компетентним для вас буде керівник податкової служби за адресою:
Якщо ви продали в ЄС або на експорт автомобіль, акцизний збір з якого було сплачено в країні – при купівлі в ЄС або при першому продажу – компетентним органом для вас буде керівник податкової служби, якому подана декларація з акцизного податку, або який виніс рішення про визначення його розміру.
Якщо ви продали в ЄС або на експорт автомобіль, акцизний збір з якого було сплачено в країні – при імпорті фізичною особою – компетентним органом для вас буде керівник податкової служби з огляду на місце вашого проживання.
Якщо ви продали в ЄС або на експорт автомобіль, акцизний збір з якого було сплачено в країні – при імпорті суб'єктом, який веде підприємницьку діяльність – компетентним органом для вас буде керівник податкової служби з огляду на адресу вашого головного офісу.
Важливо! Перелік податкових органів, уповноважених у сфері акцизного збору, та територіальні рамки їх діяльності визначені розпорядженням Міністра розвитку та фінансів про компетенцію податкових органів у сфері акцизного збору.
Важливо! Ви сплачуєте акцизний збір на рахунок Податкової інспекції в Новому Таргу. Цей офіс також займається поверненням акцизного збору.
Якщо ви маєте транспортний засіб з допустимою загальною масою машини (у тому числі з причепом) понад 3,5 тонни, і зареєструєте його на території Польщі, він обкладається податком на транспортні засоби. Податок охоплює:
Платниками податків є власники, а в деяких випадках також інші особи, що мають транспортні засоби.
Податкове зобов'язання виникає з першого дня місяця, наступного за місяцем, в якому транспортний засіб було зареєстровано на території Польщі. Цей обов'язок припиняється в кінці місяця, в якому транспортний засіб було знято з реєстрації, продано, винесено постанову органом реєстрації про тимчасове виведення транспортного засобу з дорожнього руху, минув час довіреності на транспортний засіб.
Платники податку на транспортні засоби повинні щорічно подавати податкову декларацію (форма DT-1) голові ґміни (меру, президенту міста) за місцем проживання платника податків. Декларація повинна містити розрахунок розміру податку на транспортні засоби за відповідний податковий рік. А сам податок повинен сплачуватися без нагадування на рахунок відповідної ґміни.