Wybierz pytanie
-
Jak złożyć i podpisać oświadczenie PIT-OP elektronicznie?
PIT-OP elektronicznie można złożyć:
- w ramach usługi Twój e-PIT – dostępnej na Portalu Podatkowym od 15 lutego 2020 r.,
- przez formularz interaktywny w systemie e-Deklaracje,
- w aplikacji e-Deklaracje Desktop.
Jeśli spełniasz warunki do udostępnienia PIT-OP – przygotujemy go dla ciebie już 15 lutego. Wystarczy że się zalogujesz, wskażesz organizację pożytku publicznego i zaakceptujesz oświadczenie. Nie musisz mieć podpisu elektronicznego.
Składając samodzielnie PIT-OP możesz go podpisać jednym z podpisów:
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym – to płatny, elektroniczny podpis, który służy do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN,
- „danymi autoryzującymi" – to bezpłatny podpis elektroniczny, który zapewnia autentyczność deklaracji i podań. Kwota przychodu, którą podaje się przy autoryzacji, to kwota wskazana w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok, w którym są składane deklaracje/wniosek albo wartość „0” (zero), w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniejszy niż rok podatkowy, w którym są składane deklaracje/wniosek, nie zostało złożone żadne z zeznań lub rocznych obliczeń podatku.
-
Czy PIT-OP składany elektronicznie może być podpisany przez pełnomocnika?
Nie. PIT-OP elektronicznie może złożyć tylko podatnik, który jest osobą fizyczną.
-
Jak sprawdzić, czy PIT-OP został poprawnie wysłany?
Po zaakceptowaniu przygotowanego dla ciebie PIT-OP od razu otrzymasz informację, czy został on prawidłowo wysłany. Będziesz mógł w każdej chwili pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) – wystarczy, że się zalogujesz.
Jeśli korzystasz z formularza interaktywnego, status wysłanego formularza możesz sprawdzić od razu po wysyłce albo wpisać numer referencyjny (32-znakowy numer nadany po wysłaniu dokumentu) do formularza UPO.
Pamiętaj – wyłącznie status „200” oznacza, że formularz został złożony w prawidłowy sposób. Inne statusy świadczą o niezłożeniu dokumentu lub jego dalszym przetwarzaniu.
Po otrzymaniu statusu „200” pobierz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO), które jest dowodem złożenia formularza w formie elektronicznej.
-
Jak pobrać UPO dla wysłanego PIT-OP?
Już 15 lutego 2020 r. przygotujemy dla ciebie PIT-OP. Zaloguj się do usługi Twój e-PIT i zobacz wysłane przez ciebie oświadczenie PIT-OP za rok 2019.
Aby pobrać UPO dla PIT-OP, który składasz samodzielnie na formularzu interaktywnym, wpisz numer referencyjny nadany po wysłaniu formularza – do formularza UPO. W aplikacji e-Deklaracje Desktop UPO możesz pobrać w zakładce Moje rozliczenia.
Pamiętaj – pobranie UPO będzie możliwe, gdy przetwarzanie dokumentu zostało zakończone poprawnie, tj. pojawi się informacja o statusie „200”.
-
Co to jest numer referencyjny i jak sprawdzić ten numer wysłanego PIT-OP?
Numer referencyjny to 32-znakowy numer, który jest nadawany przez system po wysłaniu formularza i jest zapisany na formularzu. Numer ten przyda ci się, aby sprawdzić status złożonego formularza (wpisz ten numer do formularza UPO).
Dla przygotowanego dla ciebie PIT-OP w usłudze Twój e-PIT numer referencyjny będzie widoczny na złożonej deklaracji. Aby pobrać UPO wystarczy nacisnąć przycisk Pobierz UPO.
-
Jak sprawdzić status wysłanego dokumentu?
Wystarczy, że zalogujesz się do usługi Twój e-PIT, gdzie sprawdzisz złożone przez ciebie oświadczenie i pobierzesz UPO.
-
Po zalogowaniu do usługi Twój e-PIT wystarczy, że zaakceptujesz przygotowany dla ciebie PIT-OP – nie musisz go podpisywać.
Jeśli PIT-OP składasz przez system e-Deklaracje, to możesz go podpisać:
- za pomocą danych autoryzujących – jest to bezpłatny podpis elektroniczny. Wystarczy, że podasz swoje dane (imię, nazwisko, NIP albo PESEL, datę urodzenia) oraz kwotę przychodu za 2018 r. (system wskaże, jakie dane należy podać),
- kwalifikowanym podpisem elektronicznym– to płatny, elektroniczny podpis, służący do podpisywania dokumentów. Jeśli masz taki podpis, przygotuj go i podaj kod PIN.