- Rozwiązania zaproponowane w ramach Polskiego Ładu zapewnią samorządom stabilne dochody, ułatwią też planowanie i realizację budżetów.
- To dodatkowe 12 mld zł już 2021 r. W 2022 r. żaden samorząd nie straci na Polskim Ładzie, a w kolejnych latach dochody samorządowe będą wyższe, niż wynika to z prognoz samorządów.
- W 2022 r. łączne dochody wszystkich samorządów z tytułu PIT i CIT (po uzupełnieniu o dodatkowe 8 mld zł) będą wyższe o 10,3 proc. w stosunku do ich wcześniejszych prognoz.
- Na zmianach zyskają zarówno małe gminy, powiaty, województwa, jak i duże metropolie. Jednocześnie wprowadzamy mechanizmy ochraniające mniej zamożne gminy.
- Od 2022 r. dochody z PIT i CIT będą przekazywane w równych miesięcznych transzach. Jeśli dochody z PIT i CIT w danym roku spadną poniżej ustalonego poziomu, samorządy otrzymają dodatkowe pieniądze (subwencję rozwojową), która im to wynagrodzi. Dzięki temu dochody samorządów będą mniej podatne na wahania w gospodarce i zmiany prawne.
- Takie rozwiązanie jest bardziej korzystne dla samorządów, ponieważ zapewnia bardziej równomierne zasilenie budżetów (w odróżnieniu od rozwiązania, które polega na zwiększonych udziałach w PIT). Subwencja rozwojowa (czyli nowa, rozwojowa część subwencji ogólnej) będzie wzmacniać inwestycje i jest szczególnie korzystna m.in. dla mniej zamożnych samorządów, np. małych gmin wiejskich.
Program Inwestycji Strategicznych
- Wiemy, jak ważne są inwestycje, dlatego uruchomiliśmy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
- Oferuje on bezzwrotne wysokie dofinansowanie inwestycji samorządowych – promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
- Wysokość wsparcia to od 80 proc. do 95 proc. wartości zadania (w zależności od obszaru).
- Chcemy, aby Program Inwestycji Strategicznych przyczyniał się do rozwoju lokalnej przedsiębiorczości i poprawiał warunki życia Polaków, m.in. przez powstawanie nowych miejsc pracy.
Wybierz jednostkę samorządu terytorialnego (JST)
Kalkulator zawiera aktualne informacje w części dotyczącej danych historycznych i danych dotyczących 2021 roku – po I półroczu. Po zaakceptowaniu przez Sejm i Senat rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2022 kalkulator zostanie zaktualizowany o dochody planowane na 2022 rok.
1 Przez wsparcie z budżetu państwa rozumie się sumę dochodów jednostek samorządu terytorialnego (JST) z tytułu udziałów w PIT i CIT oraz subwencji ogólnej, bez części oświatowej tej subwencji i bez par. 618 klasyfikacji budżetowej – Środki na inwestycje na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu (w paragrafie tym ujmuje się środki rezerwy „drogowej” subwencji ogólnej, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego).
2 Stanowi różnicę pomiędzy dochodami ogółem a wydatkami ogółem danej JST.
3 Stanowi różnicę pomiędzy dochodami bieżącymi a wydatkami bieżącymi danej JST - art. 242 ustawy o finansach publicznych.
4 Prognozy dochodów sporządzane przez JST w WPF-ach (stan na 05.05.2021).
5 Dochody, które wynikają z projektu nowelizacji ustawy o dochodach JST, powiększone o wsparcie w postaci dodatkowych środków subwencyjnych oraz pulę środków, które zostaną przekazane jednostkom samorządowym w ramach Funduszu Polski Ład. W kalkulacji przyjęto uproszczony podział środków Funduszu Polski Ład proporcjonalnie do struktury I algorytmicznego podziału Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych (faktyczny podział środków z funduszu może docelowo się różnić).
Stabilne dochody samorządów
Gwarancja stabilnych dochodów podatkowych do budżetów samorządów, nowa subwencja rozwojowa, kalkulator samorządowy