Podstawowy podatek od dochodów osobistych.
Mam dochody z pracy wykonywanej za granicą
Mam dochody z umowy zlecenia lub o dzieło
Podatki, które opłacasz, kiedy zmienia się Twoja sytuacja majatkowa.
Wybrane podatki lokalne oraz inne formy opodatkowania.
Od czynności cywilnoprawnych (PCC)
GLOBE - opodatkowanie wyrównawcze
Od sprzedaży alkoholu w opakowaniach powyżej 300 ml
Podatek od niektórych instytucji finansowych
Data publikacji: 15.12.2025
Data aktualizacji: 15.12.2025
Pytania i odpowiedzi dotyczące WIA zostały opracowane na podstawie najczęściej zadawanych pytań wnioskodawców ubiegających się o otrzymanie tej decyzji. W celu łatwiejszej obsługi zestaw zadawanych pytań został podzielony na poszczególne kategorie. Wszystkie pytania są na bieżąco aktualizowane.
Wiążąca Informacja Akcyzowa (WIA) to decyzja, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej określa kod klasyfikacji towarowej według Nomenklatury Scalonej CN dla wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych lub wskazuje na rodzaj wyrobu akcyzowego.
Decyzję odmawiającą wydanie decyzji WIA otrzymasz w przypadku gdy wyrób/pojazd objęty Twoim wnioskiem WIA okaże się wyrobem nieakcyzowym lub pojazdem nieosobowym.
Wniosek o wydanie WIA możesz złożyć wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC. Wnioski złożone w formie papierowej lub elektronicznie za pośrednictwem e-PUAP nie zostaną rozpatrzone. W takich sytuacjach wydane zostanie postanowienie o pozostawieniu wniosku WIA bez rozpatrzenia.
Załóż konto na PUESC. Przy zakładaniu konta wybierz rozszerzony zakres uprawnień.
Dokładne informacje dot. zakładania konta znajdziesz na stronie PUESC.
Następnie przejdź do zakładki formularze, odszukaj formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA, wypełnij go, podpisz i wyślij.
W sytuacji, gdy wnioskodawcą o wydanie WIA jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, fundacja, stowarzyszenie, taki wniosek może złożyć osoba reprezentująca firmę.
Jeśli samodzielnie reprezentujesz firmę, wówczas załóż konto na PUESC. Przy zakładaniu konta wybierz rozszerzony zakres uprawnień.
Dokładne informacje dot. zakładania konta znajdziesz na stronie PUESC
Następnie przejdź do zakładki formularze, odszukaj formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA, wypełnij go, podpisz i wyślij.
W sytuacji, gdy wnioskodawcą o wydanie WIA jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, fundacja, stowarzyszenie, w których reprezentacja jest wieloosobowa, taki wniosek należy założyć za pośrednictwem ustanowionego pełnomocnika szczególnego bądź pełnomocnika ogólnego.
Dokładne informacje, jak dostarczyć pełnomocnictwo do sprawy, znajdziesz na stronie PUESC w części dotyczącej „Czy potrzebujesz pełnomocnictwa i jak je dostarczyć”.
Możesz skorzystać z interaktywnego formularza PPS-1. Nie zapomnij go podpisać przed dołączeniem do wniosku o wydanie WIA.
Ustanowiony pełnomocnik szczególny bądź ogólny musi założyć konto na PUESC.
Przy zakładaniu konta należy wybrać rozszerzony zakres uprawnień.
Dokładne informacje dot. zakładania konta znajdziesz na stronie PUESC.
Następnie należy przejść do zakładki formularze i odszukać formularz WIA-WN Wniosek o wydanie WIA, wypełnić go, załączyć przygotowane wcześniej pełnomocnictwo (PPS-1) (jeśli wniosek składa pełnomocnik szczególny) podpisać i wysłać.
Jeżeli posiadasz pełnomocnictwo ogólne i twoje pełnomocnictwo jest zarejestrowane w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych, to wystarczy, że zaznaczysz we wniosku o wydanie WIA ten rodzaj pełnomocnictwa i uzupełnisz wymagane dane.
Do wniosku o wydanie WIA możesz dołączyć różne załączniki np. schematy, plany, zdjęcia czy instrukcje w formacie jpg, jpeg, pdf, doc, docx, o pojemności max łącznie 8 MB (max 4 sztuki po 2 MB). Jeżeli zamierzasz dołączyć więcej załączników, to zrobisz to korzystając z formularza WIA-SP Pismo w sprawie WIA za pośrednictwem zakładki „Załączniki”.
Jeżeli jesteś w posiadaniu próbek, przy wypełnianiu wniosku warto wstrzymać się z ich wysłaniem do Krajowej Informacji Skarbowej i poczekać na wezwanie organu, który prześle informacje i wskaże właściwy adres jednostki badawczej oraz niezbędną ilość próbki do wykonania wszystkich badań.
Pełnomocnictwo szczególe PPS-1 podpisane elektronicznie przez mocodawcę lub uwierzytelnione elektronicznie przez adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego, notariusza załącz w trakcie wypełniania wniosku WIA-WN korzystając z zakładki „Przedmiot wniosku oraz załączniki”.
Pamiętaj! Skan podpisanego pełnomocnictwa nie jest ważnym dokumentem.
Jeżeli zapominałeś załączyć pełnomocnictwo w trakcie wypełniania wniosku, możesz załączyć go korzystając z formularza WIA -SP Pismo w sprawie [EBTI-PL2] za pośrednictwem zakładki „Załączniki”.
Odwołanie lub zażalenie od rozstrzygnięć w sprawach WIA możesz złożyć do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem platformy PUESC korzystając z formularza WIA–OZ.
Jeżeli nie zgadzasz się z wydaną decyzją WIA lub decyzją odmawiającą wydanie decyzji WIA,
możesz złożyć odwołanie.
Jeśli nie zgadzasz się z otrzymanym postanowieniem o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, możesz złożyć zażalenie.
Na złożenie odwołania lub zażalenia masz:
Jeżeli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem wydanym w drugiej instancji możesz złożyć skargę i skierować swoją sprawę, za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu pocztą na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP.
Do obsługi wiążącej informacji akcyzowej możesz wykorzystać pięć formularzy, które po zalogowaniu znajdziesz na platformie PUESC:
Uzupełnienie wniosku o wydanie WIA złóż ze swojego konta na PUESC poprzez formularz WIA-SP Pismo w sprawie WIA. W formularzu należy podać numer sprawy, który przedstawiony jest w górnym lewym rogu pisma otrzymanego od organu.
W celu uzyskania pomocy technicznej jak założyć konto na PUESC skorzystaj z:
Pytania możesz przesyłać przez internetowy formularz na stronie internetowej podatki.gov.pl, wybierając u dołu strony przycisk „Skontaktuj się z nami”, a potem opcję „Napisz do nas”.
Pamiętaj: wypełnij wszystkie obowiązkowe pola formularza. Na adres e-mail wskazany w formularzu prześlemy potwierdzenie przekazania pytania (wraz z nadanym mu numerem), a następnie odpowiedź.
Pomoc z zakresu wypełniania wniosku WIA otrzymasz dzwoniąc na infolinię:
+48 22 330 03 30 (połączenia z telefonów komórkowych)
+48 801 055 055 (połączenia z telefonów stacjonarnych)
+48 22 330 03 30 (połączenia z zagranicy)
wewnętrzny 2, a następnie 1 infolinię podatkowo-celną.
W celu uzyskania pomocy technicznej związanej z działaniem usług udostępnionych na PUESC dokonaj zgłoszenia do Help Desk SISC poprzez portal centralny Service Desk (jest to zalecana forma pomocy, dostępna tylko po zalogowaniu się na PUESC) lub za pomocą poczty elektronicznej na adres e-mail:helpdesk-eclo@mf.gov.pl.
Szczegółowe informacje o sposobie pomocy znajdują się w zakładce „Pomoc – Help Desk i FAQ” w opisie usługi Uzyskaj Wiążącą Informację Akcyzową (WIA) na PUESC.
Numer, na który należy powoływać się przy wypełnianiu formularza WIA-SP Pismo w sprawie WIA, znajdziesz w UPD wniosku o wydanie WIA.
Jeżeli chcesz odebrać korespondencję w sprawie WIA powinieneś:
Po wysyłce UPD oraz odświeżeniu ekranu ikona koperty zmieni kolor na zielony, a w zakładce Mój pulpit | Moje sprawy i dokumenty | Dokumenty bezpośrednio pod dokumentem UPD wyświetli się dokument rozstrzygnięcia. Zaznacz ten dokument, a następnie użyj przycisku „Podgląd dokumentu” w celu jego otwarcia. W jego treści będzie znajdował się link do pobrania korespondencji z organu.