Data publikacji: 17.06.2026
Data aktualizacji: 17.06.2026
Інформація кого можна звільнити
Ви звільнені від сплати VAT:
Продаж це:
Ви не включаєте у вартість продажу:
Ви втратите суб'єктне звільнення після перевищення ліміту (починаючи з продажу якого ви перевищите лімітну суму).
Якщо ви втратили право на суб’єктне звільнення від сплати VAT або відмовилися від нього, ви можете скористатися звільненням повторно. Однак це може мати місце після закінчення повного календарного року функціонування як активного платника VAT (тобто рахуючи з кінця року, в якому ви втратили право на звільнення або відмовилися від цього звільнення), за умови, що вартість ваших продажів не перевищувала загальну суму за попередній податковий рік 200 000 злотих. Вартість продажу не включає суму VAT. Ви можете обрати звільнення на початку кожного місяця. Ви повинні повідомити про зміну у формі VAT-R (як оновлення даних) протягом 7 днів з дня, коли ви обрали звільнення від VAT.
Ви не можете скористатися суб’єктивним звільнення від VAT, коли:
Від VAT звільняються, серед іншого:
Ви можете скористатися звільненням від сплати VAT, якщо вартість ваших продажів не перевищувала загальну суму 200 000 злотих у попередньому податковому році та не перевищує цього ліміту в поточному році, а коли ви починаєте свій бізнес протягом року - ліміту, встановленого пропорційно періоду підприємницької діяльності в податковому році - тобто суб'єктивне звільнення.
Ви не можете скористатися суб’єктивним звільненням від VAT, коли:
Інформація про відшкодування VAT
Ви отримаєте відшкодування податку на свій банківський рахунок протягом 60 днів після подання декларації. У деяких випадках відшкодування може відбутися протягом 25 днів, 40 днів і 15 днів (за умов, визначених Законом про податок на товари і послуги).
Якщо ви не здійснювали жодної діяльності протягом даного розрахункового періоду і показали лише вхідний податок з покупок – ви отримаєте відшкодування протягом 180 днів. Ви можете отримати відшкодування раніше – протягом 60 днів, якщо подали письмову заяву до податкового органу разом із відповідним забезпеченням майна (наприклад, у вигляді банківської гарантії чи векселя з гарантією за вексельним дорученням банку).
Термін відшкодування податку на банківський рахунок може бути продовжений, якщо податковому органу потрібно більше часу для перевірки відшкодування. Якщо податковий орган визнає відшкодування виправданим, окрім суми, яка підлягає поверненню, ви також отримаєте відсотки в розмірі, що відповідає збору за пролонгацію, що застосовується у разі відстрочення сплати податку або його розподілу на частини. У разі продовження терміну ви отримаєте відшкодування у встановлений законодавством термін, якщо ви подасте заяву до податкового органу з відповідним забезпеченням майна. Якщо ви подасте заяву разом із забезпеченням за 13 днів до закінчення встановленого законом терміну або пізніше, ви отримаєте відшкодування протягом 14 днів з дати подання забезпечення.
Відшкодування податку також може бути здійснено на ваш рахунок VAT протягом 25 днів (це стосується платників податків, які використовують механізм розділеної сплати) - якщо ви подасте заяву на відшкодування податку на цей рахунок (без додаткових умов).
Банківський рахунок для відшкодування VAT надається в заяві ідентифікації NIP, відповідно на формах CEIDG-1, NIP-2, NIP-7, NIP-8. Це має бути ваш рахунок у банку в Польщі.
Відшкодування VAT
Ви можете подати заявку на відшкодування VAT, якщо ви є правомочною особою з країни-члена ЄС.
Правомочними особами є:
VAT повертається, коли:
Ви маєте право на відшкодування VAT щодо товарів і послуг, придбаних на території Польщі, або щодо товарів, які були предметом імпорту на територію Польщі, якщо вони були використані вами для здійснення діяльності, що дає право на зменшення належної до сплати суми податку, на суму нарахованого податку на території держави, в якій ви сплачуєте податок на додану вартість, іншої, ніж територія Польщі.
VAT не повертається щодо сум податку:
Якщо товари чи послуги, з яких ви подаєте заяву на відшкодування VAT, були використані лише частково для здійснення діяльності, що дає право зменшити суму належного податку на суму вхідного податку на території країни, де ви здійснюєте розрахунки з податку на додану вартість, іншій, ніж територія Польщі, відшкодування VAT підлягає тій пропорції, в якій товари чи послуги, пов’язані зі здійсненням діяльності, що дає право зменшити суму належного податку на суму вхідного податку. Тоді у поданій заяві при визначенні запитуваної суми відшкодування VAT необхідно враховувати пропорцію, розраховану, як зазначено вище.
Якщо після подання заяви на відшкодування VAT пропорція зміниться:
Ви подаєте заяву на відшкодування VAT польською мовою за допомогою електронних засобів зв’язку та через податкову адміністрацію країни-члена вашого зареєстрованого офісу до голови Другого податкового управління Варшава-Середмістя. Податкове управління негайно підтверджує отримання заяви в електронному вигляді.
Разом із заявою ви надсилаєте копію рахунку-фактури або митного документа, якщо база оподаткування, вказана:
Перерахунок сум, виражених в євро, здійснюється за середнім курсом євро, оголошеним Національним банком Польщі, який є чинним в останній робочий день, що передує даті виписки рахунку або митного документа.
Спосіб представляти вас під час подання заяви VAT-Refund до органу, де ви зареєстровані (держава-член зареєстрованого офісу), регулюється законодавством, що діє в цій країні.
Ви можете виступати особисто або через повіреного у провадженні в польському податковому органі (органі держави-члена повернення коштів).
Якщо ви призначили повіреного, який представлятиме вас у конкретній справі, не забудьте надати такий документ до Другого податкового управління Варшава-Середмістя. Пам’ятайте, що цей документ повинен містити ваш підпис і бути вчинений польською мовою.
Зразок такої довіреності входить до форми PPS-1.
Заява про відшкодування VAT подається в електронній формі та повинна містити такі дані:
Сума запитуваного відшкодування VAT не може бути нижчою за еквівалент у злотих:
Повернення податку, що входить до цін придбаних товарів і послуг або сплаченого за імпорт товарів, включає суму податку, зазначену в рахунку-фактурі, а у разі імпорту товарів - у митному документі.
Перерахунок сум, виражених в євро, здійснюється за середнім курсом євро, оголошеним Національним банком Польщі, який є чинним в останній робочий день, що передує даті виписки рахунку-фактури або митного документа.
Ви подаєте заяву не пізніше 30 вересня року, наступного за податковим роком, до якого відноситься заява.
Податковий орган повертає податок не пізніше 10 робочих днів з дня прийняття рішення про величину визнаної суми відшкодування податку.
Якщо ви не отримаєте визнаного відшкодування податку протягом цього періоду, орган також виплатить вам усі відсотки, на які ви маєте право.
Податковий орган повертає податок не пізніше 10 робочих днів з дня прийняття рішення про величину визнаної суми відшкодування податку.
Якщо ви не отримаєте визнаного відшкодування податку протягом цього періоду, орган також виплатить вам усі відсотки, на які ви маєте право.
Сума запитуваного відшкодування VAT не може бути нижчою за еквівалент у злотих:
Повернення податку, що входить до цін придбаних товарів і послуг або сплаченого за імпорт товарів, включає суму податку, зазначену в рахунку-фактурі, а у разі імпорту товарів - у митному документі.
Перерахунок сум, виражених в євро, здійснюється за середнім курсом євро, оголошеним Національним банком Польщі, який є чинним в останній робочий день, що передує даті виписки рахунку-фактури або митного документа.
Разом із заявою ви надсилаєте копію рахунку-фактури або митного документа, якщо вказана база оподаткування:
Перетворення вищезгаданих сум, виражених в євро, здійснюється за середнім курсом євро, оголошеним Національним банком Польщі, що є чинним в останній робочий день, що передує даті видачі рахунка-фактури або митного документа.
У першу чергу, орган зв’яжеться з вами, використовуючи вказану вами адресу електронної пошти. Таким чином ви можете отримати, наприклад, запит на додаткову інформацію.
Начальник Другого податкового управління Варшава-Середмістя видає зішення про визнану суму відшкодування VAT протягом 4 місяців з дня отримання заяви разом з усіма необхідними документами.
Якщо орган не володіє всією інформацією, на основі якої він може прийняти рішення, він може вимагати від вас додаткової інформації. Він може зробити це протягом 4 місяців з дати отримання заяви, якщо запит адресовано правовласникам із країн-членів ЄС.
Якщо на підставі отриманої додаткової інформації орган все ще не може прийняти рішення про суму визнаного відшкодування податку, він може вимагати від вас подальших додаткових відомостей.
Запитувану інформацію необхідно надати польською мовою протягом 1 місяця з дати отримання такого запиту.
У разі запиту на додаткову інформацію та подальших додаткових відомостей керівник податкової інспекції виносить рішення про суму визнаного відшкодування податку у строк:
Податковий орган повертає визнану суму податку не пізніше 10 робочих днів з дня винесення рішення про величину визнаної суми відшкодування податку.
Якщо інформація, що міститься в поданій заяві, містить помилки, ви можете виправити її, надіславши виправлену заяву. Ви подаєте виправлення за той самий період.
Виправлення не може стосуватися:
Виправлення не може містити додаткових пунктів в обсязі інформації щодо імпортованих або придбаних товарів чи послуг (частини E та F).
Виправлення, яке не містить жодних пунктів у частинах E та F, вважається запитом на скасування заяви.
Якщо після подання заяви частка вашого відшкодування буде змінена, ви повинні:
Якщо ви не згодні з отриманим рішенням, ви можете оскаржити його.
Ви подаєте своє звернення через Начальника Другого податкового управління Варшава-Середмістя до директора Палати податкової адміністрації у Варшаві.
Важливо: в апеляції напишіть, що ви заперечуєте проти рішення, чого очікуєте та вкажіть докази, що обґрунтовують це клопотання.
Якщо Начальник Другого податкового управління Варшава-Середмістя повністю задовольнить Ваш запит – він винесе нове рішення, яке скасує або змінить оскаржене рішення.
Якщо він не прийме запит у повному обсязі - він перешле вашу скаргу разом з усіма матеріалами справи директору Палати податкової адміністрації у Варшаві, який винесе рішення у вашій справі.
Директор Палати податкової адміністрації у Варшаві може:
У вас є 14 днів з дня вручення рішення, щоб його оскаржити.
Цей строк відраховується з дня, наступного за днем, коли вам було вручено рішення. Закінченням строку вважається закінчення останнього із зазначеної кількості днів.
Пам’ятайте
Термін подання апеляції буде дотримано, якщо до його закінчення ваш лист був:
Обставини, за яких держава-член зазареєстрованого офісу заявника не надсилає заяву на відшкодування податку до Польщі, не виникають з польських правил.
Відповідно до ст. 18 Директиви Ради 2008/9/ЄС від 12 лютого 2008 р., що встановлює детальні правила відшкодування податку на додану вартість, передбаченого Директивою 2006/112/ЄС, платникам податків, які не зареєстровані в державі-члені відшкодування, але зареєстровані в іншій державі-члені, держава-член походження не передає заяву до країни-члена відшкодування, якщо до заявника в державі-члені походження протягом періоду відшкодування застосовується одне з наступного:
VAT повертається уповноваженим особам із третіх країн (за межами ЄС) на взаємній основі. Це правило не поширюється на суб’єктів господарювання, визначених для застосування спеціального порядку розрахунку з VAT, зазначеного у:
Інформація про ставки VAT, у тому числі: стандартні, пільгові, суперпільгові, ставки паркування.
Базова ставка VAT становить 23%.
В Польщі знижені ставки VAT становлять:
Ставку 8% можете застосовувати, серед іншого, до:
Ставку 5% ви можете застосовувати до постачання:
Ставку 0% ви можете застосовувати, серед іншого:
Якщо ви надаєте послуги пасажирського таксі, за винятком оренди легкового автомобіля з водієм, ви можете обрати оподаткування цих послуг у вигляді єдиної ставки 4%.
Якщо ви є фермером з податком за єдиною ставкою, який постачає сільськогосподарську продукцію або надає сільськогосподарські послуги платнику VAT, ви маєте право на відшкодування податку за єдиною ставкою. Ставка відшкодування становить 7%.
З метою пом’якшення наслідків інфляції до 31 липня 2022 року було знижено ставку VAT, у т.ч. на:
Інформація про оподаткування VAT у т.ч. як розрахувати оподатковуваний оборот, зменшення бази оподаткування.
База оподаткування VAT на постачання товарів чи послуг проти оплати на території Польщі - це все, що становить платіж, який ви отримали або маєте отримати за цей продаж від покупця, одержувача чи третьої особи, включаючи отримані субсидії, субвенції та інші платежі подібного характеру, що безпосередньо впливають на ціну товарів або послуг, які ви продаєте.
База оподаткування включає:
База оподаткування не включає суми:
Ви зменшуєте базу оподаткування на:
Вартість упаковки не включається до суми оподаткування, якщо ви доставили товар у зворотній тарі, стягнувши заставу за цю тару або вказавши таку заставу в договорі поставки товару.
Якщо покупець не повертає зворотну тару, ви збільшуєте базу оподаткування на вартість зворотної тари:
Відомості про ведення обліку операцій з VAT, у т.ч коли вести облік, хто може бути звільнений від ведення записів.
Ви повинні вести облік продажів і покупок в електронному вигляді – за допомогою комп’ютерних програм.
Ви повинні надсилати облікові дані про продажі та закупівлі в електронному вигляді як файл JPK_VAT з декларацією до податкового органу за місячні періоди до 25 числа місяця, що настає за кожним наступним місяцем.
JPK_VAT з декларацією – це електронний документ, який складається з двох частин, тобто облікової частини та декларативної частини.
Є два варіанти JPK_VAT з декларацією:
Платники податків, які сплачують поквартально, надсилають лише реєстраційну частину за перші 2 місяці кожного кварталу до 25 числа місяця, що настає за кожним із цих місяців відповідно. Однак після закінчення кварталу вони надсилають облікову частину за третій місяць кварталу та частину декларації JPK_PAT за весь квартал до кінцевого терміну подання декларації (тобто до 25 числа місяця, наступного за кожним наступним кварталом).
Якщо ви продаєте споживачам (фізичним особам, які не займаються підприємницькою діяльністю, та фермерам із єдиною ставкою), ви повинні вести облік продажів за допомогою касових апаратів. Ви не зобов’язані мати касовий апарат, якщо продаєте товари чи послуги виключно підприємствам.
Ви звільняєтеся від обліку на касовому апараті, якщо:
Ви не можете використовувати звільнення від обліку на касовому апараті (за деякими винятками), коли продажі споживачам стосуються, зокрема:
Інформація про межі, що обмежують або дозволяють щомісячну або квартальну декларацію з VAT.
Якщо ви є активним платником VAT, ви подаєте податкові декларації:
Декларації за місячні періоди подаються до 25 числа місяця, що настає за кожним наступним місяцем.
Декларації за квартальні періоди подаються до 25 числа місяця, що настає за кожним наступним кварталом.
Ви подаєте податкові декларації виключно електронною поштою, у вигляді файлу JPK_VAT з декларацією.
JPK_VAT з декларацією – це електронний документ, який складається з двох частин, тобто з облікової частини та декларативної частини.
Є два варіанти JPK_VAT з декларацією:
Платники податків, які сплачують податок щоквартально, надсилають лише облікову частину за перші 2 місяці кожного кварталу до 25 числа місяця, що настає за кожним із цих місяців відповідно. Однак після закінчення кварталу вони надсилають облікову частину за третій місяць кварталу та частину декларації JPK_PAT за весь квартал до кінцевого терміну подання декларації (тобто до 25 числа місяця, наступного за кожним наступним кварталом).
Ви подаєте декларації за квартальні періоди, якщо ви є:
Малий платник податку – це платник VAT:
Перерахунок сум, виражених в євро, здійснюється за середнім курсом євро, оголошеним Національним банком Польщі на перший робочий день жовтня попереднього податкового року, округлений до 1000 злотих.