3
0
Potwierdzanie przyjęcia zabezpieczenia akcyzowego
• wpłaty na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego, na który dokonuje się wpłaty kwot z tytułu zapłaty akcyzy,
• przelewu kwoty zabezpieczenia na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego, na który dokonuje się wpłaty kwot z tytułu zapłaty akcyzy ,
• oryginału dokumentu gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej, wystawionej przez gwaranta na kwotę wymaganego zabezpieczenia akcyzowego,
• odpisu księgi wieczystej potwierdzającego ustanowienie hipoteki na rzecz Skarbu Państwa reprezentowanego przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawie złożenia zabezpieczenia akcyzowego na nieruchomości.
Wzór potwierdzenia określony został w załączniku nr 2 do ww. rozporządzenia i na chwilę obecną obowiązuje jedynie w wersji papierowej. Nie można jednak wykluczyć, że w przyszłości nastąpią zmiany w tym zakresie, w związku z postępującą elektronizacją usług podatkowych oraz wprowadzaniem nowych ułatwień dla podmiotów. Zauważyć jednocześnie należy, że niektóre przyjęte w ustawie o podatku akcyzowym formy, w jakich podatnik może złożyć zabezpieczenie akcyzowe, same z siebie wymagają i tak osobistego kontaktu podatnika z organem.
-
06.05.2022
Wydaje się, że możliwym i w pełni elektronicznym rozwiązaniem byłoby wpłacanie jednorazowego zabezpieczenia gotówkowego na mikrorachunek podatkowy.
Ministerstwo Finansów:
Wpłata/przelew kwoty zabezpieczenia akcyzowego na właściwy bankowy rachunek urzędu skarbowego jest ściśle związany z dokumentem, jakim jest potwierdzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego.
Organ przy przyjmowaniu zabezpieczenia akcyzowego dokonuje analizy, czy składane zabezpieczenie:
• zapewni pokrycie w należnej wysokości kwoty zobowiązania podatkowego oraz kwoty opłaty paliwowej,
• jest złożone z takim terminem ważności, że zabezpiecza w sposób skuteczny pokrycie w terminie kwoty zobowiązania podatkowego.
W konsekwencji potwierdzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego obok danych identyfikujących podmiot zawiera:
• kwotę złożonego zabezpieczenia akcyzowego,
• termin jego ważności,
• rodzaj zobowiązań podatkowych objętych zabezpieczeniem akcyzowym (ze wskazaniem czy składane zabezpieczenie akcyzowe obejmuje również opłatę paliwową),
• formę zabezpieczenia akcyzowego – zabezpieczenie akcyzowe może być złożone w kilku formach pod warunkiem, że łącznie pokryje całą wymaganą kwotę zabezpieczenia akcyzowego.
Wskazany powyżej zakres danych jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania instytucji zabezpieczenia akcyzowego i jego obsługi.
Stąd nie jest możliwe zastąpienie dokumentu potwierdzenia złożenia zabezpieczenia akcyzowego wpłatą jednorazowego zabezpieczenia gotówkowego na mikrorachunek podatkowy.