Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
101

97

4

Brak obowiązku składania wniosków o stwierdzenie nadpłaty

Kategoria: Ordynacja_podatkowa
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Ordynacja_podatkowa_115080
Data zgłoszenia: 26.03.2021
Status pomysłu: W trakcie realizacji
Proponuję zmianę przepisów tak, aby w przypadku składania korekt deklaracji i plików JPK nie było potrzeby składania przez podatnika dodatkowo wniosków o stwierdzenie nadpłaty. Z samych korekt deklaracji czy JPK_VAT wynika kwota do zwrotu podatnikowi, będąca różnicą między nową deklaracją a deklaracją wcześniejszą. Numer rachunku bankowego również jest już znany urzędowi skarbowemu. Natomiast przyczyn złożenia korekty urzędnicy i tak się dowiadują przeprowadzając czynności sprawdzające względem podatnika. Wniosek o stwierdzenie nadpłaty jest w tym przypadku niepotrzebnym formalizmem i utrudnieniem prowadzonej działalności.
Złożenie korekty deklaracji, z której wynika nadpłata, bez wniosku o stwierdzenie nadpłaty, powodowałoby wątpliwości co do przyczyn korekty i jej prawidłowości. Organ podatkowy nie miałby elementarnej wiedzy o powodach skorygowania deklaracji. Aby to wyjaśnić, w każdym przypadku byłby zmuszony wzywać podatnika. Powodowałoby to szereg niedogodności i zbędne obciążenie po stronie organów podatkowych i podatników. Korzyści wynikające ze zniesienia wymogu złożenia wniosku o stwierdzenia nadpłaty byłyby pozorne.

Nie ma obowiązku podawania we wniosku o stwierdzenie nadpłaty numeru rachunku bankowego.
Komentarze:
  • 22.08.2022

    Z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej w żaden sposób nie wynika obowiązek złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Przepis ten mówi tyko o obowiązku złożenia zeznania (deklaracji), w przypadku złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Apel podatników do MF: prosimy o kierowanie się podstawowymi zasadami logiki. Jeżeli z A wynika B to nie oznacza, że z B wynika A.

    Ministerstwo Finansów:
    Stanowisko przestawione w komentarzu jest bezzasadne, ponieważ opiera się na błędnym rozumieniu treści przepisu art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej.
    Przepis ten stanowi, że jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację). W obecnym stanie prawnym, brak wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie stwarza podstaw do jej stwierdzenia na podstawie samoistnej korekty deklaracji.
    W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że pojęcie równoczesności użyte w art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej należy rozumieć nie temporalnie, lecz funkcjonalnie, tzn. jak konieczność łącznego spełnienia dwóch warunków: złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i złożenia, niekoniecznie w tej samej chwili, towarzyszącej temu wnioskowi skorygowanej deklaracji (wyrok WSA w Szczecinie z 25.11.2019 r., sygn. akt I SA/Sz 349/19, wyrok z 9 września 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1275/05).

  • 16.08.2022

    Proszę dokładnie przeanalizować art.75 §3 - wcale nie wynika z niego obowiązek złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty do korekty deklaracji! Jest w nim przecież napisane - DO ZŁOŻONEGO WNIOSKU O STWIERDZENIE WYMAGANE JEST ZŁOŻENIE KOREKTY DEKLARACJI jeśli z przepisów wynika obowiązek złożenia takiego zeznania deklaracji. Można z tego wywnioskować złożenie samego wniosku o stwierdzenie nadpłaty ZAWSZE wymaga złożenia korekty deklaracji jeśli z przepisów wynika obowiązek złożenia zeznania zeznania (deklaracji). ALE NIE ODWROTNIE! Złożenie korekty deklaracji NIE WYMAGA złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty. Urzędnicy proszę czytać ze zrozumieniem.

    Ministerstwo Finansów:
    Stanowisko przedstawione w komentarzu jest bezzasadne, ponieważ opiera się na błędnym rozumieniu treści przepisu art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej.
    Przepis ten stanowi, że jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację). W obecnym stanie prawnym, brak wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie stwarza podstaw do jej stwierdzenia na podstawie samoistnej korekty deklaracji.
    W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że pojęcie równoczesności użyte w art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej należy rozumieć nie temporalnie, lecz funkcjonalnie, tzn. jak konieczność łącznego spełnienia dwóch warunków: złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i złożenia, niekoniecznie w tej samej chwili, towarzyszącej temu wnioskowi skorygowanej deklaracji (wyrok WSA w Szczecinie z 25.11.2019 r., sygn. akt I SA/Sz 349/19, wyrok z 9 września 2005 r., sygn. akt III SA/Wa 1275/05).

  • 20.07.2022

    a wystarczyłoby dodać sposób rozliczenia-przy kolejnej deklaracji. Takie proste.

    Ministerstwo Finansów:
    Treść komentarza jest na tyle niezrozumiała, że uniemożliwia przedstawienie merytorycznego stanowiska.

  • 20.05.2022

    Podatnik złożył deklarację pit 37 pomijając drugie dziecko do ulgi. W związku z tym złożył korektę uwzględniającą drugie dziecko. Powód korekty oczywisty. Jednak podatnik został wezwany do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty i tu uwaga - wymagane: odpisy aktów urodzenia dzieci (jakby można było sfałszować pesel), dowody wpłat na ubezpieczenia zdrowotne, społeczne dowód wpłaty podatku od nieruchomości, KPIR, dokumenty z założenia fotowoltaiki, dokumenty dot naliczania zaliczek miesięcznych. Bez komentarza.

    Ministerstwo Finansów:
    Aktualnie prowadzone są prace nad zniesieniem wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika z korekty deklaracji.

  • 25.02.2022

    Elementarną wiedzę urzednik posiada z różnic ewidencji jakie przesyłane są do Naczelników Urzędów Skarbowych. Sam wniosek nie wnosi nic oprócz zbędnego zajęcia dla dwóch strron. Zacytuję : "deklarację wysyłane są elektronicznie, wnioski papierowo" !!! Jeśli ten wniosek ma funkcjonowac niech będzie dodany do deklaracji, tak jak wniosek o zaliczenie na przyszłe zobowiązania

    Ministerstwo Finansów:
    Aktualnie prowadzone są prace nad zniesieniem wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika z korekty deklaracji.

  • 01.02.2022

    Czy w takim układzie art 75 § 3, nie wyklucza jednocześnie art 76? Skoro w art.76 jest zapis, który mówi że zwrot następuje z urzędu, chyba że na wniosek podatnika nadpłata ma być przeznaczona na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych, to po co składanie wniosków o nadpłatę? Może to prowadzić do nadużyć i absurdów. Znam osobiście taki przypadek, że Pani z US zażyczyła sobie nawet wręcz zapisów z ewidencji księgowych na potwierdzenie faktu, na skutek czego sporządziło się korektę zeznania. Przepraszam w takim układzie podatnik ma nadal udawać, że nie jest przestępcą, skoro inny art. pozwala na dokonanie korekty w ciągu 5 lat? Dlaczego ciągle trzeba coś udawadniać, czy nie może być tak, że zwyczajnie po ludzku podatnik się pomylił sporządzając zeznanie?

    Ministerstwo Finansów:
    Przy najbliższej nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa zostanie zaproponowane zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanej deklaracji.

  • 13.11.2021

    Bardzo ważny temat, natomiast proszę Autora odpowiedzi o podstawę prawną rzekomego "obowiązku" składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w zw. ze złożeniem korekty zeznania. Art. 76 Ordynacji pod. wskazuje przecież, że nadpłata (o ile podatnik nie ma zaległości, na które trzeba ją zaliczyć) podlega zwrotowi Z URZĘDU w terminach określonych w art. chyba 77 O.p. Natomiast "elementarną wiedzę o powodach skorygowania deklaracji" organ nabywa czytając uzasadnienie złożenia korekty - chyba?

    Ministerstwo Finansów:
    Z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej wynika obowiązek podatnika złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z skorygowanym zeznaniem (deklaracją), w przypadku istnienia obowiązku składania zeznań (deklaracji). Zgodnie z art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).
    Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji (art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej). Aktualnie podatnik nie ma obowiązku złożenia uzasadnienia do korekty deklaracji.

  • 14.09.2021

    popieram, nadmierną biurokracją jest składanie wniosków o stwierdzenie nadpłaty skoro wynika ona z deklaracji

  • 04.08.2021

    Jeśli już koniecznie MF chce znać przyczynę korekty to może warto by zrobić na to miejsce w deklaracji. Bo obecnie to deklaracja elektronicznie a wniosek papierowo. Dodatkowo można by było sobie darować te wnioski przy kwotach np: poniżej 1000 zł. Przecież więcej kosztuje praca tego urzędnika niż te 1000 zł.

>
1 - 9 z 9
>