Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
7

4

3

Pobieranie opłat za korzystanie z usług, a nie z centralnego budżetu

Kategoria: Budżet
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_Budżet_115068
Data zgłoszenia: 20.03.2021
Status pomysłu: Wyjaśnione
Jeżeli przedsiębiorca lub organ nie wykona usługi dopóki nie zostanie ona opłacona (lub ma możliwość wyegzekwowania opłaty sądownie na podstawie umowy), praktycznie nie ma możliwości "unikania" takiej opłaty - i o to chodzi, bo ze ściągalnością podatków do centralnego budżetu są problemy. Przykłady zastosowania: 1) Opieka zdrowotna. W Singapurze składki odkładane są na specjalne indywidualne konta. Oczywiście trochę upraszczam, ale to z nich najpierw ściągane są opłaty, dopiero później są ubezpieczenia i pomoc państwa dla najpoważniejszych operacji ratujących życie. Również w Wielkiej Brytanii obowiązują drobne opłaty (copay), pomimo że formalnie NHS jest podobnie jak polska służba zdrowia darmowy. 2) Edukacja. Bon edukacyjny pozwoliłby na większy wybór placówek, a także ich odpowiedzialność przed rodzicami. Państwowe szkoły mogłyby być bezwarunkowo gwarantowane jak teraz, ale te lepsze, prywatne mogłyby wymagać zaświadczeń o niezaleganiu w podatkach do realizacji bonu. 3) Podatki lokalne na wzór "Council Tax" w Wielkiej Brytanii. Jego ściągalność jest bardzo wysoka, a władze samorządowe mają duży interes aby nie był on nadmiernie wysoki, a jednocześnie zapewniał dobry poziom usług publicznych na danym obszarze. Obywatele mają też alternatywy, w postaci innych dzielnic / regionów które mogą porównać.
Przedstawiona propozycja nie jest jasna.
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z Konstytucją RP obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych, a nauka w szkołach publicznych jest bezpłatna.
W polskim systemie prawa podatkowego podatki lokalne nie są celowe. Wpływy z podatków lokalnych zasilają budżety gmin i służą do finansowania zadań własnych gmin w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jednostki samorządu terytorialnego mogą prowadzić własną politykę podatkową. Mają instrumenty prawne w postaci ustalania wysokości stawek podatkowych (w granicach stawek maksymalnych) oraz przyznawania ulg podatkowych. Obecnie nie planuje się zmian w zakresie zasad poboru i dystrybucji podatków lokalnych.