Głos podatnika - szczegóły zgłoszenia
Głos podatnika
1

1

0

Wniosek o prolongatę procedury uproszczonej w formie elektronicznej

Kategoria: VAT
Numer zgłoszenia: Głos_podatnika_VAT_114628
Data zgłoszenia: 04.05.2020
Status pomysłu: Wyjaśnione
Obecnie wnioski o prolongatę ważności rozliczania VAT-u w ramach procedury uproszczonej (tzw. VAT 33a) można jedynie składać w formie papierowej, co - wobec zrównania ważności dokumentu podpisanego kwalifikowanym podpisem elektron. z dokumentem podpisanym odręcznie - stanowi dużą niekonsekwencję w stosowaniu prawa jak i spore utrudnienie np. dla podmiotów zagranicznych.

Urząd nie ma techn. możliwości szybkiej i jednoznacznej weryfikacji legalności podpisu odręcznego; tj. bez uciekania się do:
a) zakładania poprawności podpisu
oraz
b) weryfikacji osoby, której podpis widnieje na wniosku, we obcojęzycznych dok. dostarczanych zwykle przez wnioskodawcę.

Tym sposobem, nie dość, że papierowy dokument nie posiada żadnej przewagi nad dokumentem elektronicznym, nie zapewnia wysokiego standardu wiarygodności, to jeszcze posiada wszelkie wady papierowego dokumentu; tj. potrzeba go nieraz kosztownie transportować, nierzadko okres od podpisu do dostarczenia go do urzędu bywa wydłużony, bo osoba upoważniona może przecież mieszkać w innej części świata (dziś żadna osobliwość), a na dodatek dokument trzeba ręcznie przetwarzać, co nie tylko wydłuża czas procedowania wniosku, lecz także naraża proces na powstanie omyłek pisarskich podczas takiego ręcznego wprowadzania danych.
Dokument elektroniczny nie dość, że można przetwarzać maszynowo, to kwalifikowany podpis elektroniczny jednoznacznie poświadcza tożsamość sygnatariusza. Proponowany pomysł ma więc same zalety i jest prosty do wdrożenia.
Rozliczenie podatku z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej ma zastosowanie pod warunkiem przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu stosownych zaświadczeń oraz potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego (art. 33a ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT). Wymóg przedstawienia przez podatnika dokumentów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, uważa się za spełniony również w przypadku złożenia przez podatnika oświadczeń o tej samej treści (art. 33a ust. 2a ustawy o VAT).

W odniesieniu do wydawania zaświadczeń oraz potwierdzenia zarejestrowania jako podatnika VAT czynnego to mają zastosowanie uregulowania zawarte w ustawie Ordynacja podatkowa, natomiast w zakresie składania oświadczeń to podkreślić należy, że istnieje możliwość składania oświadczeń opatrzonych podpisem elektronicznym na skrzynki poczty elektronicznej organów celno-skarbowych (patrz strona internetowa: Podatki.gov.pl / Cło / Informacje dla przedsiębiorców / AEO i uproszczenia celne / Procedura uproszczona / Wyjaśnienia i komunikaty / Możliwość składania oświadczeń opatrzonych podpisem elektronicznym na skrzynki poczty elektronicznej organów celno-skarbowych).

Ponadto z dniem 1 lipca 2020 r. uchylony został obowiązek informowania naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze korzystania z rozliczania zgodnie z art. 33a ustawy o VAT lub rezygnacji.

Nie planuje się dodatkowych uproszczeń w tym zakresie.