Podatek dochodowy


Sprawdź jakie czynności powinieneś wykonać w zakresie podatku dochodowego!

Twoje prawa i obowiązki, gdy prowadzisz podatkową księgę przychodów i rozchodów (PKPiR)

Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia wykazu składników majątku Twojej firmy oraz spisu z natury.

Masz obowiązek sporządzenia „Wykazu składników majątku”.

Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia wykazu wszystkich składników majątku Twojej firmy1

Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:

  • liczbę porządkową,
  • określenie (nazwę) składnika majątku,
  • datę nabycia składnika majątku,
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
  • wartość początkową,
  • metodę amortyzacji,
  • sumę odpisów amortyzacyjnych,
  • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.
Pamiętaj!

Odpłatne zbycie pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej składników majątku może się wiązać z obowiązkiem rozliczenia uzyskanego przychodu, jako przychodu z działalności gospodarczej.
Nie będziesz musiał dokonać takiego rozliczenia, jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja działalności gospodarczej, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.
Jeżeli dokonasz zbycia składników majątku Twojej firmy po dniu likwidacji działalności, ale nie później niż w ciągu 6 lat (licząc od pierwszego dnia miesiąca, który nastąpi po miesiącu, w którym zlikwidujesz działalność gospodarczą):

  • ustal dochód/stratę ze sprzedaży tych składników2,
  • wykaż przychód, koszty i ustalony dochód/stratę w zeznaniu (PIT-36 lub PIT-36L), które złożysz za rok podatkowy, w którym dokonałeś sprzedaży tych składników.

Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego, jak również nie musisz zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.

Masz obowiązek sporządzenia „Spisu z natury” (remanent likwidacyjny).

Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia spisu z natury dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych3.

Spis z natury nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać4:

  • imię i nazwisko właściciela zakładu (nazwę firmy),
  • datę sporządzenia spisu,
  • numer kolejny pozycji arkusza spisu,
  • szczegółowe określenie:
    • towarów handlowych,
    • materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych,
    • półwyrobów,
    • produkcji w toku,
    • wyrobów gotowych,
    • braków i odpadów,
  • jednostkę miary,
  • ilość stwierdzoną w czasie spisu,
  • cenę w złotych i groszach za jednostkę miary,
  • wartość wynikającą z przemnożenia ilości towaru przez jego cenę jednostkową,
  • łączną wartość spisu z natury,
  • klauzulę "Spis zakończono na pozycji...",
  • podpisy osób sporządzających spis oraz podpis właściciela zakładu (wspólników).

 

Spis z natury powinien obejmować zarówno towary stanowiące Twoją własność, jak również znajdujące się, w dniu sporządzenia spisu, poza Twoim zakładem, a także towary obce znajdujące się w Twoim zakładzie. Z tym, że towary obce nie podlegają wycenie; wystarczy, że wskażesz ich ilość i podasz informację czyją stanowią własność.
Najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia sporządzania spisu masz obowiązek dokonania jego wyceny.

Pamiętaj!

Spis z natury powinien stanowić ostatni wpis w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, nawet jeśli wynosi 0.
Nie masz obowiązku przekazywania spisu z natury do urzędu skarbowego, ale masz obowiązek przechowywania go do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego i udostępniać na żądanie organów przeprowadzających kontrolę.
Wartość spisu weźmiesz pod uwagę przy wyliczeniu podatku dochodowego w deklaracji rocznej (PIT-36 lub PIT-36L).

Prawa i Obowiązki w zakresie „Ulgi za złe długi”5.

Jeżeli jesteś wierzycielem, a dłużnik nie dokonał zapłaty należności przez 90 dni od terminu płatności masz prawo do dokonania zmniejszenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te odzyskasz w kolejnych latach po likwidacji działalności gospodarczej to zobowiązany będziesz do dokonania korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym zlikwidowałeś działalność.

Jeżeli jesteś dłużnikiem i nie dokonałeś zapłaty należności przez 90 dni od terminu ich płatności masz obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te spłacisz w kolejnych latach po likwidacji działalności, to będziesz mógł dokonać korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym zlikwidowałeś działalność.

Pozostałe obowiązki

Pomimo likwidacji działalności gospodarczej masz obowiązek zapłaty ostatniej zaliczki na podatek dochodowy za ostatni miesiąc/kwartał działalności. Czyli w przypadku rozliczeń:

  • miesięcznych – do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności;
  • kwartalnych - do 20. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności.
Po zlikwidowaniu działalności gospodarczej w obowiązującym terminie złóż zeznanie podatkowe za dany rok podatkowy, w którym rozliczysz dochód/stratę z tej działalności.

Twoje prawa i obowiązki, gdy prowadzisz ewidencję przychodów i opłacasz podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia „wykazu składników majątku” Twojej firmy

Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:

  • liczbę porządkową,
  • określenie (nazwę) składnika majątku,
  • datę nabycia składnika majątku,
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku,
  • wartość początkową,
  • metodę amortyzacji,
  • sumę odpisów amortyzacyjnych,
  • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.
Pamiętaj!

Jeżeli dokonasz zbycia składników majątku Twojej firmy po dniu likwidacji działalności, ale nie później niż w ciągu 6 lat (licząc od pierwszego dnia miesiąca, który nastąpi po miesiącu, w którym zlikwidujesz działalność gospodarczą):

  • ustal przychód ze sprzedaży tych składników7,
  • wykaż przychód w zeznaniu (PIT-28), które złożysz za rok podatkowy, w którym dokonałeś sprzedaży tego składnika.

Sprzedaż ruchomości opodatkujesz według stawki 3% zryczałtowanego podatku dochodowego, a nieruchomości według stawki 10%.

Wykazu składników majątku nie musisz przekazywać do urzędu skarbowego ani zawiadamiać naczelnika tego urzędu o jego sporządzeniu.

Prawa i Obowiązki w zakresie „Ulgi za złe długi”8.

Jeżeli jesteś wierzycielem, a dłużnik nie dokonał zapłaty należności przez 90 dni od terminu płatności masz prawo do dokonania zmniejszenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te odzyskasz w kolejnych latach po likwidacji działalności gospodarczej, to zobowiązany będziesz do dokonania korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Jeżeli jesteś dłużnikiem i nie dokonałeś zapłaty należności przez 90 dni od terminu ich płatności masz obowiązek zwiększenia podstawy opodatkowania za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni.
Jeżeli jednak środki te spłacisz w kolejnych latach po likwidacji działalności, to będziesz mógł dokonać korekty uprzednio złożonego zeznania podatkowego za rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Pozostałe obowiązki

Pomimo likwidacji działalności masz obowiązek zapłaty ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za miesiąc/kwartał, w którym zakończyłeś działalność.
Czyli w przypadku

  • rozliczeń miesięcznych - do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności;
  • kwartalnych - do 20. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym zakończyłeś prowadzenie działalności.
Po zlikwidowaniu działalności gospodarczej w obowiązującym terminie złóż deklarację roczną za dany rok podatkowy, w której rozliczysz przychód z tej działalności.

Twoje prawa i obowiązki, gdy opłacasz podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na dzień likwidacji działalności masz obowiązek sporządzenia „Wykazu składników majątku” Twojej firmy9.

Wykaz nie ma określonego wzoru, jednak musi zawierać co najmniej:

  • liczbę porządkową,
  • określenie (nazwę) składnika majątku,
  • datę nabycia składnika majątku,
  • kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów,
  • wartość początkową,
  • metodę amortyzacji,
  • sumę odpisów amortyzacyjnych,
  • wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień likwidacji.

Odpłatne zbycie pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej składników majątku, o ile nie będzie dokonywane w ramach innej działalności, nie będzie powodować obowiązku rozliczenia tego zbycia.

Poinformuj naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji prowadzonej działalności na formularz PIT-16Z, w którym wskażesz dzień zakończenia działalności gospodarczej. Masz obowiązek to zrobić niezależnie od tego, że organ podatkowy zostanie poinformowany o likwidacji działalności przez CEIDG.
PIT-16Z możesz przekazać bezpośrednio naczelnikowi urzędu skarbowego lub załączyć do wniosku CEiDG.
Formularz PIT-16Z masz obowiązek złożyć w ciągu siedmiu dni od dnia zakończenia prowadzenia działalności gospodarcze.

Po likwidacji działalności zapłać podatek dochodowy w formie karty podatkowej w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w danym miesiącu, tj. za ostatni miesiąc prowadzenia działalności zapłać podatek za okres do dnia zaprzestania działalności w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień10.

Pamiętaj!

Mimo zlikwidowania działalności gospodarczej masz obowiązek złożyć w urzędzie skarbowym deklarację o wysokości składki ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego w trakcie którego zlikwidowałeś działalność PIT-16A.

  1. art.24 ust.3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej ustawą o PIT)
  2. art.14 ust.2 ustawy o PIT
  3. § 24 rozporządzenia Ministra Finansów w prawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
  4. § 25 rozporządzenia Ministra Finansów w prawie prowadzenia księgi przychodów i rozchodów
  5. art. 26i ustawy o PIT
  6. art. 20 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwane dalej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym)
  7. art. 6 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
  8. art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym
  9. art.36 ust.1a ustawy o o zryczałtowanym podatku dochodowym
  10. art. 33 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym