Środki ograniczające w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie


Unia Europejska wprowadziła zakaz przywozu towarów, które generują znaczące przychody dla Rosji. Od tego zakazu obowiązują odstępstwa w postaci kontyngentów taryfowych na określone towary.

16.04.2024

Przywóz niektórych wyrobów ze stali

W Dzienniku Urzędowym UE serii L z dnia 18 grudnia 2023 r. zostało opublikowane  rozporządzenie Rady  (UE) 2023/2878 z dnia 18 grudnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Na podstawie art. 3cc rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014, zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego. Odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych na przywożone do UE towary objęte kodem CN 7201, w którym jest klasyfikowana surówka i surówka zwierciadlista - kontyngent taryfowy nr 098260. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu i transportu, lub powiązanej pomocy technicznej, finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii,  w wysokości:

  • 1 140 000 ton , w okresie od 19.12.2023 do 31.12.2024;
  • 700 000 ton, w okresie od 1.01.2025 do 31.12.2025.

Na podstawie art. 3cd rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014, zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego. Odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych na przywożone do UE towary objęte kodem CN 7203, w którym są klasyfikowane wyroby zawierające żelazo otrzymywane przez bezpośrednie odtlenianie rudy żelaza i pozostałych gąbczastych wyrobów zawierających żelazo - kontyngent taryfowy nr 098261. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu i transportu, lub powiązanej pomocy technicznej, finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii,  w wysokości:

  • 1 140 836 ton , w okresie od 19.12.2023 do 31.12.2024;
  • 651 906 ton, w okresie od 1.01.2025 do 31.12.2025.

Zgodnie z ust. 5, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 3cc i 3cd zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu powyższych towarów z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowne kontyngenty taryfowe zostaną wyczerpane lub przywóz tych towarów nie został objęty wnioskiem o kontyngent taryfowy, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu.

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych towarów, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

Przypominamy, że zgodnie z funkcjonalnością systemu AIS/IMPORT wniosek o kontyngent jest wysyłany do AIS/TQS dopiero po zwolnieniu do wnioskowanej procedury dopuszczenia do obrotu. Dlatego, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098260 lub nr 098261 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji; niniejsze oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

W związku z powyższym w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 opis kodu 4DK8 w pkt 4.2.20.5 „Inne dokumenty” otrzymuje nowe brzmienie:

„4DK8 -  oświadczenie, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości towaru na poczet kontyngentu taryfowego nr 098250, 098251, 098253, 098255, 098256, 098258 lub 098259, 098260 i 098261 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji; niniejsze oświadczenie woli, złożone pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.”.

W związku z powyższym w zgłoszeniu celnym przywozowym i PWD zawierającym wniosek o kontyngent taryfowy nr 098250, 098251, 098253, 098255, 098256, 098258 lub 098259, 098260 i 098261 należy zawsze podawać kod 4DK8, który stanowi oświadczenie o treści podanej w opisie tego kodu.

Przywóz nawozów sztucznych

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 111 z  8 kwietnia 2022 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Rady (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie. Zgodnie z art. 3i ust. 1 i 2 rozporządzenia, zakazem przywozu do Unii, bezpośrednio lub pośrednio zostały objęte towary, które generują znaczące przychody dla Rosji; towary te wymieniono w załączniku XXI do rozporządzenia.

Na podstawie art. 3i ust. 4 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo obowiązujące od 10 lipca 2022 r.  W okresie od 10 lipca danego roku do 9 lipca następnego roku zakaz przywozu nie ma zastosowania wobec przywozu, zakupu, transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii następujących ilości towarów pochodzenia rosyjskiego w ramach kontyngentów taryfowych ilościowych:

  • 837 570 000 kg chlorku potasu objętego pozycją CN 3104 20 – kontyngent nr 098250;
  • 1 577 807 000 kg nawozów mineralnych i chemicznych, objętych pozycjami CN 3105 20, 3105 60 i 3105 90 – kontyngent 098251.

Zgodnie z art. 3i ust. 5, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 4 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu nawozów sztucznych z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz powyższych towarów nie został objęty kontyngentem taryfowym, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu  lub ew. procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego rocznego kontyngentu taryfowego 10 lipca 2023 r.).

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych nawozów sztucznych, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

W związku z tym, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098250 lub nr 098251 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji. Oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Przywóz półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 259I z 6 października 2022 r. zostało opublikowane Rozporządzenie Rady (UE) 2022/1904 z dnia 6 października 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Zgodnie z art. 3g ust. 4 i 5 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r., zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego. Odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych na przywożone do UE półprodukty z żeliwa lub stali niestopowej; po wyczerpaniu tych kontyngentów obowiązywać będzie ponownie zakaz przywozu tych towarów.

Na podstawie art. 3g ust. 4 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu i transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu do Unii półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej, walcowanych lub odlewanych, objętych pozycją CN 7207 12 10kontyngent nr 098258, w wysokości:

  • 3 747 905 ton, w okresie od 7.10.2022 do 30.09.2023;
  • 3 747 905 ton, w okresie od 1.10.2023 do 30.09.2024.

Natomiast, na podstawie art. 3g ust. 5 rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu ani transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej, o prostokątnym przekroju poprzecznym, objętych pozycją CN 7207 11 – kontyngent nr 098259, w wysokości:

  • 487 202 ton, w okresie od 7.10.2022 do 30.09.2023;
  • 85 260 ton, w okresie od 1.10.2023 do 31.12.2023;
  • 48 720 ton, w okresie od 1.01.2024 do 31.03.2024.

Zgodnie z art. 3g ust. 6, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 4 i 5 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu półproduktów z żeliwa lub stali niestopowej z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz niektórych wyrobów ze stali pochodzących z Rosji nie został objęty wnioskiem o kontyngent taryfowy, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu lub ewentualnie procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego  kontyngentu taryfowego).

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych wyrobów z żeliwa lub stali, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

W związku z tym, przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098258 lub nr 098259 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji. Oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Przywóz półproduktów ze stali stopowej

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 322 I z dnia 16 grudnia 2022 r. opublikowane zostało rozporządzenie Rady (UE) 2022/2474 z dnia 16 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 833/2014 dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Zgodnie z art. 3g ust. 5a rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie, zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego; odstępstwo ma formę kontyngentu taryfowego ilościowego, po wyczerpaniu którego obowiązywać będzie ponownie zakaz przywozu tych towarów. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu lub transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, półproduktów z pozostałej stali stopowej, objętych pozycją CN 7224 90 – kontyngent nr 098253, w wysokości:

  • 147 007 ton, w okresie od 17.12.2022 do 31.12.2023;
  • 110 255 ton, w okresie od 1.01.2024 do 30.09.2024.

Zgodnie z art. 3g ust. 6, wielkością tego kontyngentu taryfowego zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu półproduktów z pozostałej stali stopowej z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent zostanie wyczerpany lub przywóz niektórych wyrobów ze stali pochodzących z Rosji nie został objęty wnioskiem o kontyngent, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu  lub ew. procedurą składowania celnego (do czasu otwarcia następnego  kontyngentu taryfowego).

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych wyrobów ze stali, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższego kontyngentu taryfowego ilościowego (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu).

Przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098253 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji; niniejsze oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

Przywóz sadzy i kauczuku syntetycznego

W Dzienniku Urzędowym UE nr L 59 I z 25 lutego 2023 r. zostało opublikowane  rozporządzenie Rady (UE) 2023/427 z dnia 25 lutego 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Zgodnie z art. 3da rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie, zostało wprowadzone odstępstwo od obowiązującego zakazu przywozu towarów pochodzenia rosyjskiego; odstępstwo ma formę kontyngentów taryfowych na przywożone do UE sadzę oraz kauczuk syntetyczny; po wyczerpaniu tych kontyngentów będzie obowiązywać ponownie zakaz przywozu tych towarów.

Na podstawie art. 3da rozporządzenia zostało wprowadzone odstępstwo obowiązującego zakazu. Czasowe wyłączenie spod zakazu ma zastosowanie wobec przywozu, zakupu ani transportu, powiązanej pomocy technicznej lub finansowej, niezbędnych do przywozu, do Unii,  w wysokości:

  • 752 475 ton sadzy objętej pozycją CN 2803, w okresie od 26.02.2023 do 30.06.2024 – kontyngent taryfowy nr 098255;
  • 562 973 ton kauczuku syntetycznego objętego pozycją CN 4002, w okresie od 26.02.2023 do 30.06.2024 – kontyngent taryfowy nr 098256.

Zgodnie z ust. 5, wielkościami kontyngentów przywozowych określonych w ust. 3da i 4 zarządzają Komisja i państwa członkowskie zgodnie z systemem zarządzania kontyngentami taryfowymi przewidzianym w art. 49–54 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447.

Z uwagi na czasowe wyłączenie spod zakazu przywozu powyższych towarów z Rosji, należy mieć na uwadze fakt, że jeżeli stosowny kontyngent taryfowy zostanie wyczerpany lub przywóz tych towarów nie został objęty wnioskiem o kontyngent taryfowy, ma zastosowanie wobec tych towarów zakaz przywozu. W sytuacji, gdy stosowny kontyngent taryfowy wyczerpie się, przywieziona ilość towaru, która nie została objęta tym kontyngentem powinna zostać objęta procedurą powrotnego wywozu.

Z uwagi na pochodzenie rosyjskie, dopuszczenie do obrotu przywożonych towarów, może nastąpić wyjątkowo – tylko w ramach powyższych kontyngentów taryfowych (po zaliczeniu wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego).

Przed zwolnieniem towaru strona ma przedłożyć organom celnym, pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, oświadczenie woli stwierdzające, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości na poczet kontyngentu taryfowego nr 098255 lub nr 098256 przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji; niniejsze oświadczenie woli stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postepowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.

W związku z tym w Instrukcji wypełniania zgłoszeń celnych AIS/IMPORT, AES/ECS2, NCTS2 w wersji 2.4 z 12 kwietnia 2022 roku, opis kodu 4DK8 w pkt 4.2.20.5 „Inne dokumenty” (str. 231 – 235) otrzymuje nowe brzmienie:

„4DK8 -  oświadczenie, że w wypadku niezaliczenia wnioskowanej ilości towaru na poczet kontyngentu taryfowego nr 098250, 098251, 098253, 098255, 098256, 098258 lub 098259, przywieziony towar podlega sankcjom wynikającym z zakazu przywozu towarów pochodzących z Rosji; niniejsze oświadczenie woli, złożone pod rygorem odpowiedzialności karno-skarbowej, stanowi podstawę do zastosowania środków egzekucyjnych, o których mowa w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2022 r. poz. 479), do wyprowadzenia towaru z obszaru celnego UE.”.

W związku z tym w zgłoszeniu celnym przywozowym i PWD zawierającym wniosek o kontyngent taryfowy nr 098250, 098251, 098253, 098255, 098256, 098258 lub 098259 należy zawsze podawać kod 4DK8, który stanowi oświadczenie o treści podanej w opisie tego kodu.